  • Data: 2004-12-08 18:03:58
    Temat: Re: Forum i prawo publikacji tresci
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    news:cp74ao$997$1@inews.gazeta.pl...

    > Autor opowiadania umieszczajac je w danym serwisie nie wyrazil
    > zgody na publikacje tego w innym serwisie.
    > NIe jestem prawnikiem wiec nie podam nic konkretnego, ale mam
    > bojowe zadanie dla CIebie :-) zapodaj przepis zaprzeczajacy temu co
    > napisalem.

    A mogę ja podać? Otóż ogłoszenie, którego dotyczy wątek nie jest
    opowiadaniem. O ile opowiadań oczywiście bez zgody osób posiadających prawa
    autorskie (celowo, nie pisze autora, bo niekoniecznie musi być to tylko on)
    rozpowszechniać nie można, to już ogłoszenie nie mieści się w katalogu
    utworów podanych w art. 1 Ustawy o Prawie Autorskim, bowiem trudno uznać, by
    było przejawem twórczej działalności o indywidualnym charakterze.
    Przynajmniej co do zasady, bo jeśli będzie wierszem to ewentualnie może by
    obleciało.

    Po za tym naturalnym dążeniem ogłoszeniodawcy jest rozpropagowanie
    ogłoszenia. Stąd też o ile ogłoszeni nie są pobierane z jakiegoś płatnego
    dla odbiorców serwisu, to prawo do dalszego publikowania spokojnie można
    wywieść z ogólnej zasady volenti non fit iniuria ("chcącemu nie dzieje się
    krzywda" - drugi raz dzisiaj :-)) ). Zasada ta nie będzie miała zastosowania
    w odniesieniu do właściciela serwisu, jeśli jest on płatny, bo wówczas
    należało by taki serwis traktować - moim zdaniem - jako bazę danych ofert i
    podlega on ochronie jako baza danych.

    By uprzedzić pytanie, bo i mnie się nasunęło. Jeśli serwis jest darmowy, to
    również jest w zasadzie bazą danych, ale na analogicznej zasadzie
    wynikającej z nadrzędnego celu, jakim jest rozpowszechnianie informacji
    można wywieść prawo do dalszej publikacji.