  • Data: 2004-10-21 10:00:34
    Temat: Re: Dziwna sprawa - prosze o pomoc
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 20 Oct 2004 23:47:55 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> napisał:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.61.0410201240290.1332@athlon...
    >
    > Od weksla należą się odsetki ustawowe. To wynika z prawa wekslowego (art.
    > 48).

    Nooo, nie do końca.
    Art 48 prawa wekslowego reguluje kwestię uprawnień posiadacza weksla
    odnośnie do zobowiązanych zwrotnie. Może żądać sumy, którą sam zapłacił,
    odsetek w wysokości 6% i prowizji komisowej 1/6%. Żaden przepis praw
    wekslowego nie zabrania skutecznego zastrzeżenia odsetek w wysokości 5%

    > Natomiast wierzyciele przedstawiali wypełniony weksel na kwotę długu
    > (tam akurat 20 mln zł zawsze było) oraz deklaracje wekslową (a nawet jej
    > kserokopie) z zastrzeżeniem odsetek 5% dziennie za zwłokę. I dostawali
    > na to nakazy zapłaty. na kwotę główną oraz odsetki 5% dziennie.

    Znaczy zobowiązanie o odsetki nawet nie było wekslowe. Wekslowe było na 20
    mln plz. O odsetki była zwykła cywilna umowa.

    > Jak pisałem, była to bzdura wiekopomna, ale większość dłużników się nie
    > żaliła, co było spowodowane totalną niewiedzą w tym czasie o co chodzi.
    > Przypominam, że to było wówczas, jak drugą Japonię budowaliśmy.
    >
    > Zresztą, ni pierwsza bzdura i nie ostatnia jaką w sądzie widziałem. Tam
    > pracują tylko ludzie.

    Bzdura? Czy aby na pewno? Ktoś w końcu te umowy podpisał. POdniesienie
    zarzutu naruszenia art 5kc lezy wyłącznie w interesie dłuznika, sąd może
    go uwzględnic z urzędu, ale nie musi.

    --
    Falkenstein