  • Data: 2004-10-21 18:08:54
    Temat: Re: Dziwna sprawa - prosze o pomoc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opsf7sq8p7mg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > Nooo, nie do końca.
    > Art 48 prawa wekslowego reguluje kwestię uprawnień posiadacza weksla
    > odnośnie do zobowiązanych zwrotnie. Może żądać sumy, którą sam zapłacił,
    > odsetek w wysokości 6% i prowizji komisowej 1/6%. Żaden przepis praw
    > wekslowego nie zabrania skutecznego zastrzeżenia odsetek w wysokości 5%

    Po pierwsze musiało by to być w samym wekslu. Po drugie, skoro to był weksel
    płatny w określonej dacie, to takie zastrzeżenie jest nieważne (art. 5 pw).

    Po drugie przepis art. 48 stosuje się odpowiednio do weksla własnego (art.
    103 pw) co ja rozumiem właśnie w opisany przez siebie sposób, no bo inaczej
    chyba nie można.

    > Znaczy zobowiązanie o odsetki nawet nie było wekslowe. Wekslowe było na 20
    > mln plz. O odsetki była zwykła cywilna umowa.

    No dokładnie. Ba, nie było z pewnych względów nawet oryginału tej deklaracji
    wekslowej (załóżmy, ze to forma umowy cywilnej). mmo to sady zasądzały, jak
    z weksla.

    > Bzdura? Czy aby na pewno? Ktoś w końcu te umowy podpisał. POdniesienie
    > zarzutu naruszenia art 5kc lezy wyłącznie w interesie dłuznika, sąd może
    > go uwzględnic z urzędu, ale nie musi.

    Jeśli nawet, to czy w postępowaniu uproszczonym ma prawo coś takiego
    zasądzić na podstawie kserokopii dokumentu? Podkreślam, że nawet oryginałów
    tych deklaracji nie było.