  • Data: 2013-04-11 00:54:32
    Temat: Re: Działka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 10 Apr 2013, 4CX250 wrote:

    > Czy aby podzielić taką działkę, czyli wyodrębnić swoją część, należy
    > wcześniej ją odrolnić?

    IMVHO na przeszkodzie mogą stać:
    - minimalny rozmiar działki danego rodzaju
    (to nie przeszkadza możliwości żądania zniesienia współwłasności,
    ale już nie przez podział, lecz przez spłatę - "albo ty kupujesz
    i mi płacisz, albo jak kupuję i jestem skłonny dać XXX, wybieraj")
    - ograniczenia w zakresie manipulacji obciążeniem hipotecznym

    To drugie odszukałem:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/ustawa-o-ksiegach-
    wieczystych-i-hipotece-1_2_9.html
    +++
    art. 76
    1. W razie podziału nieruchomoœci hipoteka obcišżajšca nieruchomoœć
    obcišża wszystkie nieruchomoœci utworzone przez podział (hipoteka
    łšczna).
    Hipoteka na częœci ułamkowej nieruchomoœci obcišża w tym samym zakresie
    częœci ułamkowe wszystkich nieruchomoœci utworzonych przez podział.
    ---

    Doczytaj do końca (to tylko kawałek), ale mi się wydaje że sądzisz
    iż poprzez podział możesz "wydzielić" dług do obciążenia jednej
    konkretnej części, niejako "zwalniając" swoją część.
    IMO błąd w założeniu.

    Wierzyciel obciążał CAŁĄ działkę, w 1/3, a nie wydzieloną
    jej 1/3 część, fakt iż podzieliliście się do użytkowania nie
    powoduje, że ten podział jest "prawnie skuteczny" wobec osób
    trzecich; nie może być tak, że dłużnicy manipulacjami zostawią
    mu mało użyteczny skrawek, nawet jeśliby jego "wycena formalna"
    zaspokajała roszczenie.
    Wierzyciel (ZUS) *MOŻE* się zgodzić na taką operację, ale
    po pierwsze nie musi, a po drugie kto za to będzie płacił
    (za wszystkie zmiany wpisów), bo przecież nie wierzyciel,
    a zadłużony współwłaściciel pewnie też nie.

    pzdr, Gotfryd