    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dział spadku
    Date: Thu, 16 Oct 2008 11:55:55 +0200

    On Wed, 15 Oct 2008, Anna wrote:

    > Działka JESZCZE jest wspólna, ale wg projektu podziału - na naszej połowie
    > działki bedzie stary dom, i brat, który chce ten dom uzytkować.

    Wróć.
    Użytkowanie jest sprawą wtórną i odrębną.
    Czy on ma mieć UDZIAŁ WE WŁASNOSCI tego domu?
    Jeśli tak, to tego NIE DA się zrobić inaczej, niż w ten sposób, że
    będzie miał udział jako współwłaściciel w "waszej" części działki.
    Kropka.
    A jak to nie ma być współwłasność lecz "inne użytkowanie", to
    na jakiej podstawie?
    Najmu?
    Dobrowolnego użyczenia (które możecie wypowiedzieć w 1 dniu
    obowiązywania)? Zobowiązania wpisanego do księgi wieczystej
    (na jakiej podstawie)?

    > Czyli, po podziale on miałby połowę na własność, a na naszej połowie
    > mieszkał...

    Jako KTO?
    Najemca?? (i płaciłby za najem)?
    Czy jako współwłaściciel?

    > Czy ja mam prawo do wycofania z gminy swojego pozwolenia na jego rozbudowę
    > domu?

    Nie wiem, ale obawiam się, że na podstawie Twojego opisu "nikt nie
    będzie mądry". Odezwałem się właśnie dlatego, że widzę sprzeczności
    w samym opisie - nie jestem prawnikiem, ale to co piszesz nie chce
    ze sobą "grać".

    > Udzielone tylko na piśmie, nie notarialnie. Działka nie była
    > wydzielona ani geodezyjnie, ani przekazana notarialnie bratu na własnosć.

    Czyli jest WSPÓŁwłaścicielem.

    pzdr, Gotfryd