  • Data: 2005-02-26 15:05:50
    Temat: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał :

    > Mylisz się ! Patrz Ustawa Art.41. punkt 2.
    >
    > "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych [..], zwana dalej
    > "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

    No w ocenzurowanej przez Ciebie postaci to tak... ;-)))

    "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub *umowa o korzystanie
    z utworu, zwana dalej "licencją"*, obejmuje pola eksploatacji ..."

    I tu właśnie jest pies pogrzebany... tego zdania nie rozumiesz... lub
    inaczej mówiąc, rozumiesz po swojemu ;-)

    Wytłumaczę Ci tak:

    Umowa o przeniesienie praw majątkowych przenosi prawa majątkowe.
    Umowa licencyjna daje prawo korzystania z utworu, nie przenosząc
    praw majątkowych.

    Jedno lub drugie musi zawierać pola eksploatacji.

    Umowa o przeniesienie praw musi być pisemna.
    Licencja nie musi.

    Przy braku zapisu o przeniesieniu praw domniemuje się, że udzielona została
    licencja. Przeniesienie praw nie jest domniemane.

    itd... różnic jest więcej.

    > Tak! W przypadku umowy o *korzystanie* z utworu to się zgadza!
    > I umowa o *korzystanie* z utworu wraz z *wyraźnie* wymienionymi w niej
    > polami eksploatacji jest licencją. Nigdy nie twierdziłem nic innego.

    No własnie: umowa o korzystanie to właśnie... licencja! :-)
    A przed chwilą twierdziłeś, że licencja to przeniesienie praw majątkowych???
    Ustal sobie sam wreszcie, czym jest licencja.

    > Natomiast NIE ISTNIEJE coś takiego jak licencja na używanie utworu w tym
    > przypadku programu! Nic takiego nie istnieje! Prawo do używania
    > egzemplarza utworu jest nierozerwalnie związane z posiadaniem tegoż
    > egzemplarza. I koniec i kropka.

    A to juz są Twoje teorie. Podobnie, jak to że używając programu
    jakoby nie korzystasz z utworu :-)

    > I żebyś nie gadał, że to niby ja sobie wymyślam to zapoznaj się z
    > uzasadnieniem wyroku NSA z dnia 24 listopada 2003 w składzie 7 sędziów
    > sygnatura FSA 2/03 stwierdzającego, że jeżeli nabywca oprogramowania nie
    > otrzymuje praw wymienionych w art. 74 ust. 4 nie można mówić o
    > udzieleniu licencji, lecz o przeniesieniu własności egzemplarza utworu.
    > To nie jest mój wymysł i moja rzekoma interpretacja!

    Eeee wyrok ten podawany jest jako przykład błędnego orzecznictwa.
    Co ciekawe, wydany był dla przypadku licencji MOLP! ;-)
    PTI złożyło wniosek o kasacje tego wyroku.
    A NSA nie tworzy prawa, tylko orzeka w konkretnych sprawach.
    W podobnych przypadkach wydawał już zupełnie odmienne wyroki.

    > Posiedź intensywnie 3 lata w prawach autorskich - jak ja - a potem wróć
    > tu i przeproś za publiczne wypisywania takich bzdur.

    Zamiast "siedzieć intensywnie" ;-))) wstań, i poczytaj sobie jakieś książki
    o prawie autorskim i umowach cywilnoprawnych. Pomogą Ci zrozumieć
    niektóre zapisy ustawy.

    Na początek proponuję:

    Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple E.:
    Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 1995.
    Czajkowska-Dąbrowska M., Grzeszak T.: Licencja nie przenosi prawa
    autorskiego, Przegląd Prawa Handlowego nr 7, 1995.
    Barta J., Markiewicz R.: Główne problemy prawa komputerowego, Warszawa 1993.
    Ćmikiewicz G.: Zagadnienie systematyki umów dotyczących prawa autorskiego,
    ZNUJ PWiOWI 1980, z. 23.
    Grzybowski S.: Czynności prawne, zasady ogólne, [w:] System prawa cywilnego,
    t. I: Część ogólna, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1985.
    Nowicka A.: Umowy o udostępnienie programów komputerowych, Ruch prawniczy,
    Ekonomiczny i Społeczny, nr 3-4, 1990.
    Sadlik R.: Umowy licencyjne dotyczace programów komputerowych,
    Rzeczpospolita nr 187, 1996.

    Krystian