    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dluuuugie, ale ciekawe
    Date: Tue, 25 Sep 2007 23:05:14 +0200

    On Tue, 25 Sep 2007, Piotr Kubiak wrote:

    > Ale jak zrozumiałem, wątkotwórca chce w mieszkaniu zamieszkać. Domyślam się,
    > że nie chce wyrzucić żony, tylko jej kochanka. Przepis mówi że "kto na
    > żądanie osoby uprawnionej". Czyli on, jako osoba uprawniona, żąda
    > opuszczenia, mimo tego że żona kochankowi może nawet i zezwala tam przebywać.

    Hm...
    +++
    Art. 346
    Roszczenie o ochronę posiadania nie przysługuje w stosunkach pomiędzy
    współposiadaczami tej samej rzeczy, jeżeli nie da się ustalić zakresu
    współposiadania.
    ---

    Teza była niedawno w wątku o prawach autorskich: przepis karny może
    dotyczyć tylko przypadku, jeśli dane postępowanie jest nielegalne.
    Więc jeśli żona *może* zezwolić kochankowi na wstęp, to małżonkowi
    *nie przysługuje* ochrona przed skutkami tego zezwolenia.

    Popatrz na to tak: JAKBY przepis o którym mówisz miał byc skuteczny
    MIMO tego, że żona jest współposiadaczem, to mąż mógłby również żonie
    nakazać opuszczenie - bo niby dlaczego nie?
    Skoro ona postanawia coś zrobić w zakresie swojego współposiadania,
    to nie ma jak powiedzieć że to coś jest nieuprawnione.

    > Przyszedł mi do głowy jeszcze jedna sprawa: kiedy kończy się "włamanie", a
    > zaczyna "mieszkanie"? Jak włamywacz weźmie śpiwór, szczoteczkę do zębów i
    > dwie książki, to już go obejmuje ochrona posiadania?

    Ha.. nie wiem.
    Żeby była jasność - usiłowanie zrozumienia co ustawodawca postanowił
    niekoniecznie pokrywa się z poglądem na prawidłowość danego rozwiązania.
    IMO ochrona "posiadania nawet jeśli jest nielegalne" jest przesadą.

    pzdr, Gotfryd