  • Data: 2005-03-06 01:39:19
    Temat: Re: Dlaczego Dystrykt Kolumbia?
    Od: maryska <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michal Bien wrote:

    > A kojarzysz takiego jednego genuanczyka, co sie zwal Krzysztof Kolumb
    > (Cristoforo Colombo)?

    > Z pytania wnosze ze jestes pewnie gimnazjalista lub cos kolo tego
    > - nie uczyli was na zajeciach z propedautyki zastosowan informatycznych
    > o google i encyklopediach online? Polecam zwlaszcza otwarty projekt
    > Wikipedii - przyda Ci sie zapewne nie raz w trakcie edukacji.
    > Obszerniejsze wjasnienia co do stolicy federalnej i dystryktu federalnego,
    > wlacznie ze zdjeciem satelitarnym z naniesionymi granicami:
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Dystrykt_Kolumbii

> [...]

    ROTFL. Wiki powiadasz? Krynica wiedzy zaiste. Zobacz na indoktrynacje
    katolicka pod takimi haslami jak jaime bleda czy inkwizycja.

    Powiedzmy ze dodamy do tego watek prawny i bedzie TG.

    Ameryka pochodzi od pewnego mlodego gatatliwego cwaniaka ktory po
    powrocie a Am.Pld. nawypisywal glupot o swoich dokonaniach odkrywczych i
    gawiedz to kupila. Tak poszlo w swiat i znany kosmograf (owczesne
    skrzyzowanie kartografa z astronomem) zaproponowal na jego czesc nazwe
    America.

    Tutaj masz slynna mape z pierwsza nazwa America:
    http://bell.lib.umn.edu/map/WALD/WALL/lgwall.html
    a tutaj dokladniej fragment z nazwa:
    http://bell.lib.umn.edu/map/WALD/AMER/indexam.html

    Autor zmienil zamiary, ale mapy poszly w swiat i tak juz sie przyjelo.

    Nazwa Kolumbia pochodzi rzeczywiscie od Kolumba, choc nie przyjela sie.
    Dzisiejsza Kolumbia to czesc hiszpanskiej kolonii Nueva Granada po
    rewolucji w XIX wieku. Pozostale kraje wchodzace w skad administracji to
    Ekwador i Wenezuela, oraz ukradziona pozniej czesc Gujany.

    Dystrykt Kolumbii to zaplanowana stolica w terenow wydzielonych
    dokladnie dla tego celu i ma zwiazek z Kolumbem, tak jak Brytyjska
    Kolumbia i kraj Kolumbia, nie mowiac o rzece Kolumbia i tuzinach roznych
    innych rzeczy.

    Kolumb mial wielkie powazanie do ok. Drugiej Wojny Swiatowej. Pomniki
    stawiano mu na kazdym glownym placu Europy i Ameryk.
    W XIX wieku byly proby kanonizowania go, ale sprawa nie przeszla ze
    wzgledu na konkubinat i nieslubne dziecko.