    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dla kogo jest prawo?
    Date: Fri, 16 Dec 2022 03:47:45 GMT

    On 2022-12-14, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Oczekiwanie zasadne. Nie wiemy, czemu tu się tak nie stało. Ale faktu,
    > że pieszemu nie było wolno wejść to nei zmienia.

    No chyba, że oceniając rozsądnie, uznał że może z zachowaniem należytej
    ostrożności.

    Kojarzę jeden ciekawy wypadek, nie pamiętam już czy w US czy u nas,
    myślę, że to akurat bez większego znaczenia, gdzie wyjeżdżający z
    podporządkowanej widział zbliżający się samochód, ale z oceny sytuacji
    wywnioskował, że zdąży, tzn. nie zmusi tamtego do hamowania. A tamtem
    poerdalał tak, że się w niego władował. No i sąd uznał, że oceniając
    rozsądnie, nie mógł się spodziewać, że tamten pousuwa aż tak bardzo
    ponad limit.

    Inna dyskusyjna kwestia to kiedy może wejść na przejście gdy zbliżają
    się do niego jakieś pojazdy. Co jeśli poruszają się wolno lub stoją, ale
    zasłaniają widok? Ma czekać aż się okolicy opróżni, czy też jednak może
    wejść z przekonaniem, że kierujący powinien mieć świadomość, że zbliża
    się do przejścia gdzie bezwarunkowo powinien pieszego przepuścić? I
    wejdzie na to przejście a potem ktoś na niego jednak najedzie.

    > Takie ma to znaczenie, że istnieje coś takiego, jak "wina". Trudno karać
    > kierującego za to, ze ustawodawca nie wziął kalkulatora do ręki i nie
    > policzył.

    No ale wina jest również jeśli nie dostosował się do warunków na drodze,
    a tu się raczej nie dostosował. Jak już inni stwierdzili, te 50km/h to
    górny limit.

    > Czyli generalnie mnie wiemy, co się tam stało.

    Pewnie nie mamy pełnego obrazu.

    > Ale może nie mieć innego wyjścia.

    W sensie bezwarunkowego wejścia dziadka przed maskę? O ile mu tak wlazł
    to może, więc mógłby się dziadek przyczynić (z poprawką na wyżej
    wspomniane, co jeśli zachował jednak tę ostrożność), z tym, że wydaje
    się, nadal nie uwalnia to kierowcy od winy.

    --
    Marcin