    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dla Kfiata Olina
    Date: Sat, 14 Sep 2024 13:55:29 +0200
    <vbc306$a5m0$1@dont-email.me> <vbnla7$oe1$8@news.chmurka.net>
    <vbp2df$2smvm$1@dont-email.me> <vbq5o4$ib8$2@news.chmurka.net>
    <vbqja2$375om$1@dont-email.me> <vbr7at$gq7$1@news.chmurka.net>
    <brbEO.200550$idj.82385@fx15.ams1> <vbv331$5ek$1@news.chmurka.net>
    <l...@4...com>
    <wvxdpsm8ox14$.1fug039uhwyd8$.dlg@40tude.net>
    <vc1l1q$sl$2@news.chmurka.net> <wf4FO.54374$KT63.28007@fx15.ams1>
    <vc3a3l$7cu$2@news.chmurka.net>

    W dniu 14.09.2024 o 08:23, Shrek pisze:
    > Przez niechęć do robienia na siłę burdelu w kraju, w którym żyję. Ma to
    > uzasadnienie inne niż rasistowskie. Tak samo generanie nie darzę
    > sympatią dresiarzy - chciałbyś żeby do twojej dzielnicy zaczęli
    > sprowadzać się dresiarze?

    Pomijasz pewien dość istotny w mojej ocenie fakt, że to wszystko jest
    związane z kulturą. Przez wiele tysięcy lat przyzwyczailiśmy się do
    tego, że zwyczaje na danym konkretnym obszarze były zbliżone. I tu
    zaczyna się problem, jeśli większa ilość osób się przemieszcza. Pytanie
    czy to ci Imigranci powinni przyjąć lokalne zwyczaje, czy lokalsi w
    jakimś tam zakresie uszanować ich. Zwłaszcza w zakresie, w jakim nie
    naruszają praw lokalsów.

    Przykładowo zwyczaj zakrywania włosów przez kobiety w miejscu
    publicznym. Ja pamiętam czasy, gdzie moja babcia oraz ciotki do kościoła
    czy miasta bez chustki na głowie nie wyszły - bo nie wypada. Babci w
    spodniach nie widziałem chyba nigdy. Starszych ciotek też. Teraz u nas
    kobieta bez chustki jest normą, ale na Bałkanach wejście w spodniach do
    kościoła przez kobietę nadal w miejscowościach nieturystycznych wzbudza
    niezadowolenie i sensację. Albo w kiecce ponad kolano.

    Żydzi po cmentarzu poruszają się w nakryciu głowy. Jak zaczynałem
    "współpracę" z tą społecznością, to zapytałem lokalnego "przywódcę", czy
    mam się dostosować i jakąś czapeczkę założyć. Decyzja była taka (a chyba
    ją gremialnie podjęli), że ponieważ nie jestem Żydem, to mnie to prawo
    nie dotyczy. Kilka miesięcy temu na nekrologu była informacja, że proszą
    o nakrycia głowy przez uczestników pogrzebu. Czyli interpretacja tego
    zwyczaju się zmieniła. Jest też rozbieżność z kwiatami. Przyjście z
    wiązanką, czy wieńcem na polski pogrzeb nikogo nie dziwi, ale Żydzi
    kategorycznie nie tolerują żywych roślin. Tam się idzie ze zniczem.

    Z Islamistami problem polega na tym, że dokąd mieszkają gdzieś w małej
    grupie, to sobie swoje tradycje kultywują we własnym gronie. Natomiast
    jak społeczność się rozrasta, to zaczynają z tym wychodzić "na ulicę".
    No i tu na styku naszej i ich kultury zaczyna się problem. Jak ich
    kobiety biegają w nakryciu głowy, to po prostu jest to jakaś tam
    odmienność i tyle. Problem, jak zaczynają się od naszych kobiet tego
    domagać.

    Dostrzegam również problem w przykładowo ocenie prawnokarnej zachowań z
    art. 257 kk. Jak Polak znieważy Roma, to jest afera, a jak Rom Polaka,
    to już nie, bo to mniejszość narodowa i zaraz przyjeżdża taki
    pełnomocnik d/s mniejszości i tłumaczy, ze oni są uciśnieni, bo sąsiedzi
    domagają się, by wzięli się za pracę, a ne żyli z zasiłków.
    --
    (~) Robert Tomasik