    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 12 Mar 2011 00:30:35 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Data wymagalnosci swiadczenia okresowego.

    On Fri, 11 Mar 2011, THX wrote:

    > Jesli ustawowo okreslonym terminem zaplaty swiadczenia jest 10 dzien
    > miesiaca, to czy zaplata wlasnie 10 dnia miesiaca jest zaplata przed data
    > wymagalnosci, czy po dacie wymagalnosci?
    > "W dacie wymagalnosci" odpada w konkretnej sytuacji.

    Dlaczego niby miałoby odpaść?

    > Rzecz w zaliczeniu wplaty wg Art 451 KC.
    > Czy wplata dokonana 10 marca winna byc "kodeksowo" zaliczona na poczet
    > naleznosci za marzec (zalegajace swiadczenie glowne), jesli dluznik nie
    > opisal tego w tytule wplaty?

    Czy ja się mylę, czy może pytasz o coś czego nie napisałeś?
    Jeśli dłużnik zalegał z wpłatą za luty, to "zalegającym świadczeniem
    głównym" jest spłata za luty.
    I uprawnienie do "zaliczenia" przysługuje wierzycielowi.
    Niezależnie, czy mamy 9, 10 czy 11 marca!
    Żeby nie było - moje własne przekonanie, że dług za luty i dług
    za marzec to są dwa oddzielne długi było tu kiedyś prostowane ;),
    to jest JEDEN dług z JEDNEJ umowy.
    Inna sprawa, jeśli jest odrębny dług z odrębnej umowy, nawet, jeśli
    zobowiązanie jest "związane" (dajmy na to dług z opłaty za wodę,
    wnoszonej do tego samego zarządcy, ale rozliczanej i opłacanej
    *odrębnie*).

    > "W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie zalicza
    > się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego".
    > Czy 10 dnia miesiaca (ustawowa platnosc do 10 dnia miesiaca) dlug juz jest
    > wymagalny, czy staje sie "kodeksowo" wymagalny dopiero od 11 dnia miesiaca?
    > Pozno i troche nieprecyzyjnie juz pisze, ale zorientowani beda wiedziec, o co
    > pytam.

    Nie, bo aby się zorientować chciałbym wiedzieć jaki uboczny skutek chcesz
    osiągnąć. Dopóki tego nie napiszesz, i to DOKŁADNIE nie napiszesz,
    pamiętaj o zasadzie: "grupowicz dostaje komentarz do tego co napisał,
    a niekoniecznie do tego o czym myślał" :)
    I jest to sprawa *odrębna* od tego, czy komentarz będzie dobry lub
    zły, na temat czy NTG, złośliwy, uprzejmy i tak dalej, te sprawy
    są ortogonalne do "trafienia w temat"!

    > THX
    > PS. Zakladam, ze dla naleznosci cywilnoprawnych uwzglednia sie date uznania
    > rachunku wierzyciela.

    Słusznie.
    I żeby się kto nie zdziwił przy przelewach bankowych ;) (różne banki
    stosują różne "polityki", stosownie do swoich regulaminów, w archiwach
    powinny być takie sprawy że bank "uznaje" pieniądze, których klient
    nie mógł widzieć w momencie wydawania dyspozycji, tj. "jeszcze
    nie pokazywane ale już były w drodze").

    pzdr, Gotfryd