    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Data/miejsce zawarcia NDA
    Date: Mon, 15 Dec 2008 23:11:45 +0100

    On Mon, 15 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli moje argumenty nie przekonują i uważamy, że istnieje wątpliwość co do
    > daty czy miejsca zawarcia umowy, to należałoby się w tej sytuacji odwołać do
    > art. 70 kc. Co do czasu, to "w razie wątpliwości umowę poczytuje się za
    > zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej
    > przyjęciu (...)". Pytanie, czy owo oświadczenie musi być w formie przepisanej
    > dla danego typu umowy. Czy nie wystarczy mój mail, że przyjąłem warunki i
    > wysyłam wydrukowaną umowę?

    IMVHO nie, ale argument który przedstawiłeś w poście obok wydaje się
    przekonujący.
    JEŚLI obie strony:
    - uzgodnią że "teraz zawieramy umowę"
    - podpiszą (każda u siebie) treść (przy czym mogłaby to nawet być
    treść nieidentyczna, ale musi być niesprzeczna i określać przyjęcie
    warunków drugiej strony)
    - wyślą
    - otrzymają :D

    ...to rzeczywiście wychodzi, że dobrze gadasz.
    Prowadzi to jednak do nieoznaczoności.
    Umowa jest *zawarta* w dniu uzgodnienia i podpisania, bo warunek
    "w razie wątpliwości" nie ma zastosowania (intencja jest jasna).
    A okresie od wysłania do otrzymania jest "czarna dziura".
    Ważność umowy zależy od czynnika znajdującego się poza kontrolną
    stron, NIE określonego jako warunek umowny - warunek jest przymusowy,
    wynika z ustawy.
    Kot Schro(e)dingera w czystej postaci :)

    > spore zamieszanie. Tak więc mimo wszystko byłbym za uznaniem, że umowa jest
    > zawarta w chwili uzgodnienia warunków.

    Pasuję, bo dobrze wygląda.
    Tyle, że dobrze by było wyjaśnić jak prawo zapatruje się na taki stan
    prawny, kiedy "jest a jakby nie było" (tutaj: umowy).

    pzdr, Gotfryd