  • Data: 2009-05-19 15:17:11
    Temat: Re: Darowizna - jak najkorzystniej?
    Od: spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dziadek Mroz pisze:

    > NIe będzie bo nie ma tu żadnego pozorowania. Jest to standardowa procedura
    > (sam dostałem mieszkanie od brata 10 lat temu i przyjąłem do wspołnego
    > majątku).
    > Wynika bezpośrednio z ordynacji i us może skoczyć. POdejżane byłoby
    > kombinowanie i czekanie, dwa akty (po co?).
    > Dwa razy opłaty notarialne i KW.

    Wiem, ale to nie mój wymysł.

    Pytanie:

    "Bardzo proszę o pomoc w nurtującej moją rodzinę sprawie,a mianowicie:
    moja ciocia(jestem siostrzeńcem)jest osobą samotną,bezdzietną,rencistką
    z I gr.inwalidzką(całkowicie niezdolna do pracy)chciałaby wykupić
    mieszkanie od spółdzielni mieszkaniowej na własność -obecnie ma
    lokatorskie prawo do lokalu.To mieszkanie chciałaby od razu przepisać na
    mnie,jestem u niej zameldowany i pomagam jej w codziennych obowiązkach.

    Odpowiedź:
    {...}
    Istnieje tez możliwość, iż Pani Ciocia (jeśli jest siostrą Pana mamy)
    daruje mieszkanie Pana mamie. Następnie Pana mama podaruje je Panu. Nie
    trzeba będzie wtedy płacić podatków od spadków i darowizn a jedynie Pana
    mama i Pan będziecie musieli złożyć zeznania w Urzędzie Skarbowym. Jeśli
    darowizna będzie wolna od dodatkowych obciążeń na rzecz darczyńcy (np.
    prawa dożywotniego mieszkania), to Pan i Pani mama nie zapłacicie
    podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości tych obciążeń.
    Zagrożenie jest takie, że Urząd Skarbowy może uznać ten ciąg darowizn za
    podjęty w celu ominięcia prawa, założy sprawę w celu tego stwierdzenia i
    może obciążyć Państwa karami i podatkami. Jeśli ma Pan rodzeństwo to
    będzie ono mogło żądać od Pana zachowku od wartości nieruchomości przy
    spadku po Pana mamie."

    To tak gwoli uzupełnienia. :)

    --
    spp