  • Data: 2011-05-14 19:40:49
    Temat: Re: Czynsz do wspólnoty a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

    > no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany

    Jeśli ona od Ciebie pobiera VAT, to widocznie lokal wynajmujesz w celu
    DG - a taki czynsz *JEST* opodatkowany.
    Nie "chyba", ale na pewno (jest).
    Można oczywiście korzystać ze zwolnienia, ale wyłącznie podmiotowego,
    znaczy do limitu obrotu VAT.

    > Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

    Ale Ty mylisz (o czym już było) czynsz z różnymi innymi opłatami.
    Wcześniej czytałem .podatki i tam wpisałem ze dwa słowa - jakiś czas
    temu (na .podatki) pisałem dlaczego uważam, że wspólny worek "opłaty"
    jest niewłaściwy, i należy dla celów podatkowych *czasem* wypada
    go rozbić na drobne (i w jakiejś formie wspólnoty dane do "rozbicia"
    dają).

    IMVHO, najlepszym rozwiązaniem byłoby "przekazanie" tych opłat
    które można wprost na barki najemcy. Wtedy wynajmujący nie byłby
    w "łańcuszku zdarzeń" dla potrzeb VAT.
    Nie wątpię, że wspólnota może stawiać opór - w końcu to dodatkowa
    robota dla nich.
    Z kolei... z kolei powstaje wtedy pytanie, czy wspólnota czasem
    nie powinna doliczyć VAT :>
    IMO - powinna. CHYBA, że korzysta ze zwolnienie PODMIOTOWEGO,
    w co wątpię.

    Powodem jest fakt, że dla VAT:
    - wynajem na cele niemieszkalne jest opodatkowany (a nie zwolniony)
    - podstawą opodatkowania VAT wcale nie jest czynność cywilnoprawna,
    lecz skutki z nią związane, które w dużym skrócie można opisać
    jako "wydanie lub świadczenie".

    Co do opłat, uważam iż:
    - takie składniki, jak "za śmieci" w sposób oczywisty mogą być
    "przerzucone" na najemcę
    - takie składniki, jak "woda zużyta na cele budynku" (wspólne),
    wzbudzają wątpliwości, chyba jednak się nie kwalifikują
    - takie składniki, jak wszelkie postacie amortyzacji, w tym
    tzw. "fundusz remontowy", w sposób oczywisty nie mogą być
    dla celów podatkowych "przerzucone" na najemcę - najemca
    może je rzecz jasna płacić, ale jako że są obowiązkiem
    wynajmującego, stanowią jego przychód.

    Podstawą do takich tez są:
    - 1 i 3: Kodeks Cywilny (numerkami rzuciłem na .podatki,
    nie chce mi się ponownie sprawdzać)
    - 2: ustawa o własności lokali

    pozdrowienia, Gotfryd