    From: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy trzeba przechodzic przez przejscie dla pieszych ?
    Date: Tue, 21 Feb 2006 18:50:20 +0100

    > Zapraszam do lektury ustawy "prawo o ruchu drogowym" oraz rozporządzenia
    > o znakach i sygnałach drogowych.
    >
    > Jest to tam dość dokładnie opisane.

    No wlasnie dla mnie nie za bardzo.

    > Upraszczając: jak masz pod ręką wyznaczone przejście - korzystasz z
    > niego. Jeśli nie - oczywiście można przejść i bez wyznaczonego przejścia.

    "Art. 13.
    1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
    korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym
    przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
    2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest
    dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak
    skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od
    wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym
    skrzyżowaniu.
    3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym
    mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje
    zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy
    jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej
    krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
    4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla
    pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i
    3.
    5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują
    tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez
    jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla
    pieszych."

    No i nie czaje za bardzo pkt 5. Mam rozumiec, ze na calym terenie
    zabudowanym trzeba przechodzic przez przejscie ??

    Fantom