  • Data: 2017-12-03 19:52:04
    Temat: Re: Czy sklep może pobierać prowizję za płatność kartą ?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 03-12-17 o 18:42, TomN pisze:

    > przez pełnomocnika juz nie?

    Nie.

    > unikasz, czy nie, właśnie się osobiście wpierd....

    Unikam. Czyli raczej drugi raz nie wrócę, chyba, ze by sprawdzić, czy
    skarga pomogła. Ale już będę się starał omijać taki sklep zawsze.

    > "https://www.x-kom.pl/aktualnosci/250-platnosc-karta
    mi-platniczymi-i-kredytowymi-w-sklepach-stacjonarnyc
    h-x-kom.html"

    > Przeprosisz tu, czy temat lewego towaru pociągniesz z pełnomocnikiem X-KOMu?

    Nikogo nie będę przepraszał. Po pierwsze akurat na tej stronie nie masz
    opłaty za użycie karty. Jakbyś czytał co piszę ze zrozumieniem, to taki
    sposób jest akurat dozwolony. Po za tym nie twierdziłem, że w każdej
    takiej firmie, tylko, że w takich firmach. Może istnieją wyjątki. Ale
    chyba nie tu. W dyskusji ktos ich zapytał o to przerzucanie prowizji na
    klienta. Odpowiedzieli "(...) Możliwość przeniesienia na klienta kosztów
    ponoszonych przez przedsiębiorcę w związku z udostępnieniem niektórych
    form płatności, jest w polskim porządku prawnym dopuszczalna, zgodnie z
    obowiązującą Ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.
    2014 poz. 827). (...)"

    No to biorę i czytam tę Ustawę. Tekst jednolity znajdziesz tu:
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140000827/U/D20140827Lj.pdf
    . No i znalazłem. Ustawa wprowadza zapis do Kodeksu Cywilnego: "Art.
    383'. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta opłaty za skorzystanie
    z określonego sposobu zapłaty przewyższającej poniesione przez
    przedsiębiorcę koszty w związku z tym sposobem zapłaty." Czyli przepis
    zabrania pobierania opłaty za skorzystanie z określonego sposobu zapłaty
    powyżej kosztów, a nie pozwala na ich naliczenie. Gra słów. Nie chce mi
    się zresztą badać, czy czasem tej prowizji z VAT-em nie doliczają.

    Tak, czy siak akurat tu moje przypuszczenia się potwierdziły -
    przeważnie cwaniacy kombinują. W tym wypadku kombinacja akurat nie
    polega na bezprawnym doliczeniu kosztów (rabatu mogą dodatkowo nie dać
    przy zapłacie kartą) tylko wskazaniu w sposób opaczny podstawy prawnej
    tego, by przekonać klienta, że robią to zgodnie z ustawą.