    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy jest obowiązek podania hasła?
    Date: Sat, 22 Dec 2007 21:55:52 +0100

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał
    > Zastanow sie co piszesz. Jak to moze byc podejrzany skoro na razie nie
    > przedstawiono mu zarzutow, bo nie ma dowodow (ciagle nie wiemy co jest na
    > dysku).

    Rozumiem Cię, no wiem, ale czasem może się zdarzyć, że zarzuty są już
    postawione na innej podstawie. Nie w każdym przypadku pierwszą czynnością
    jest przeszukanie dysku. Takie dane zabezpiecza się w różnych sprawach, np.
    jako dowody dodatkowe.

    > Odpowiedz na pytanie czy trzeba podawac haslo do dysku jest prosta - NIE
    > trzeba, ale mozna - nie wynika ona wprost z przepisow, ale lacznie
    > rozpatrujac art 183 par 1 i moze tez 74 par 1 kpk to jedyny wniosek do
    > jakiego mozna dojsc.

    Racja. Gdyby go przesłuchiwać na okoliczność hasła to nawet nie będąc
    podejrzanym może odmówić, gdyby odpowiedź mu groziła odpowiedzialnością za
    przestępstwo (z którym wiązałby się dane na dysku).
    Natomiast każdy inny (komu odpowiedzialność nie grozi) hasło powinien podać.