eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy Panstwowa Straz Rybacka moze ukarac mandatem za psa bez kaganca ? › Re: Czy Panstwowa Straz Rybacka moze ukarac mandatem za psa bez kaganca ?
  • Data: 2006-07-02 19:22:22
    Temat: Re: Czy Panstwowa Straz Rybacka moze ukarac mandatem za psa bez kaganca ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy [###k...@g...pl.###] napisał:

    > Generalnie jak każdy strażnik PSR może zastosować środki przymusu
    > bezpośredniego w obronie własnego zycia i zdrowia, tak więc jeśli wg
    jego
    > oceny pies stwarzał zagrożenie - mógł go zastrzelić, chociaż raczej
    > powinien najpierw próbować użyć miotacza gazu, czy pałki itp.

    Aleś użycie ŚPB można rozważać tylko i wyłącznie w odniesieniu do
    człowieka. Zastrzelenie atakującego strażnika psa, to ewentualnie stan
    wyższej konieczności, a nie ŚPB.

    > Z kodeksu wykroczeń:
    > Art. 77.
    > Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy
    > trzymaniu zwierzęcia,
    > podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
    > brak kagańca czy smyczy u psa jak najbardziej kwalifikuje się do
    zwykłych
    > środków ostrożności,

    Bez wątpienia doszło do popełnienia wykroczenia przez pytającego. A
    więc strażnik miał prawo dokonać legitymowania, a w razie konieczności
    (odmowy okazania dokumentów) zatrzymać i oddać w ręce Policji. Mógł
    również sporządzić wniosek o ukaranie do sądu na pytającego. Natomiast
    mam wątpliwość, czy mógł ukarać mandatem. Uprawnienie to przysługuje
    mu tylko i wyłącznie w odniesieniu do wykroczeń ujętych w Ustawie o
    Rybactwie Śródlądowym. Nie mam pomysłu, który z zakazów wymienionych w
    ustawie naruszało puszczenie luzem psa.