  • 1. Data: 2006-07-01 21:21:59
    Temat: Czy Panstwowa Straz Rybacka moze ukarac mandatem za psa bez kaganca ?
    Od: "Corelli" <c...@p...onet.pl>

    Witam,

    spotkalo mnie dzisiaj dosc nietypowe spotkanie ze straznikiem PSR nad
    Kanalkiem Zeranskim w Warszawie (na wysokosci ul.Plochocinskiej).

    Gosc przemieszczal sie na terenowym motocyklu wzdluz wybrzeza i wpadl na
    mnie, kiedy bylem na porannym spacerze z psem.
    Bylem zaskoczony, poniewaz mimo ze od 3 lat chodze tam na spacery nigdy nie
    widzialem tam przedstawicieli prawa, oprocz Strazy Miejskiej, ktora raz
    przyjechala bo ktos zobaczyl cos w wodzie.
    Pies takze byl zaskoczony (warczacy motocykl przeciskajacy sie przez krzaki)
    i zareagowal ostrym szczekaniem, nie byl na smyczy, ani nie mial kaganca.
    Straznik zareagowal dosyc nerowo i wywiazala sie miedzy nami sprzeczka.

    W skrocie: zagrozil mi mandatem w wysokosci 200 PLN za brak u psa kaganca i
    smyczy, poniewaz:

    -kanalek to teren miasta stolecznego Warszawy i w zwiazku z tym pies musi
    byc na smyczy i w kagancu,
    -mogl uznac psa za bezpanskiego (chociaz z daleka widac czerwona obroze, a
    dookola siedzi chmara wedkarzy), ktory atakuje funcjonariusza panstwowego
    wykonujacego obowiazki sluzbowe i w zwiazku z tym go zastrzelic.

    Mam pytanie do lepiej zorientowanych ode mnie:
    -czy straznik Panstwowej Strazy Rybackiej w ogole mial prawo mnie probowac
    kontrolowac i karac mandatem ?
    -czy w sytuacji, kiedy odmowilbym okazania dokumentow mial prawo wzywac
    radiowoz ?,
    - czy gdybym go zignorowal mialby prawo zastosowac wobec mnie srodki
    przymusu bezposredniego (facet mial m.in. pistolet na udzie za paskiem) ?

    Dzieki za opinie.

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 2. Data: 2006-07-02 09:28:21
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl>

    Dnia Sat, 1 Jul 2006 23:21:59 +0200, Corelli napisał(a):

    > Witam,
    >
    > spotkalo mnie dzisiaj dosc nietypowe spotkanie ze straznikiem PSR nad
    > Kanalkiem Zeranskim w Warszawie (na wysokosci ul.Plochocinskiej).

    (...)

> [...]
    > - czy gdybym go zignorowal mialby prawo zastosowac wobec mnie srodki
    > przymusu bezposredniego (facet mial m.in. pistolet na udzie za paskiem) ?

    Uprawnienia funkcjonariusza PSR są okreslone w ustawie
    Dz.U. 1985 nr 21 poz. 91
    Ustawa z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym.

    również:
    Dz.U. 1999 nr 66 poz. 750
    Obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 26
    kwietnia 1999 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rybactwie
    śródlądowym.

    Generalnie jak każdy strażnik PSR może zastosować środki przymusu
    bezpośredniego w obronie własnego zycia i zdrowia, tak więc jeśli wg jego
    oceny pies stwarzał zagrożenie - mógł go zastrzelić, chociaż raczej
    powinien najpierw próbować użyć miotacza gazu, czy pałki itp.

    Z kodeksu wykroczeń:
    Art. 77.
    Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy
    trzymaniu zwierzęcia,
    podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.

    brak kagańca czy smyczy u psa jak najbardziej kwalifikuje się do zwykłych
    środków ostrożności,

    aczkolwiek jak jeździłem na rowerze po lesie w Aninie, Wawrze, Falenicy i
    ogólnie w tamtych okolicach, to natknąłem się na właściciela psa. Pies
    biegał luzem i zainteresował się mną, ale własciciel użył jakiegoś
    urządzenia dźwiękowego i pies słysząc ten dźwięk... natychmiast przybiegł
    do pana i równiutko szedł obok jego nogi.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    ==>> http://poszukiwane.3mam.net/ !!!! > http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2006-07-02 12:37:21
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    Użytkownik "Corelli" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kaganca.
    > Straznik zareagowal dosyc nerowo i wywiazala sie miedzy nami sprzeczka.

    Najgorzej jest mieć przyznaną rację pośmiertnie:-)
    EWa

  • 4. Data: 2006-07-02 19:22:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy [###k...@g...pl.###] napisał:

> [...]
    > oceny pies stwarzał zagrożenie - mógł go zastrzelić, chociaż raczej
    > powinien najpierw próbować użyć miotacza gazu, czy pałki itp.

    Aleś użycie ŚPB można rozważać tylko i wyłącznie w odniesieniu do
    człowieka. Zastrzelenie atakującego strażnika psa, to ewentualnie stan
    wyższej konieczności, a nie ŚPB.

> [...]
    > podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
    > brak kagańca czy smyczy u psa jak najbardziej kwalifikuje się do

    Bez wątpienia doszło do popełnienia wykroczenia przez pytającego. A
    więc strażnik miał prawo dokonać legitymowania, a w razie konieczności
    (odmowy okazania dokumentów) zatrzymać i oddać w ręce Policji. Mógł
    również sporządzić wniosek o ukaranie do sądu na pytającego. Natomiast
    mam wątpliwość, czy mógł ukarać mandatem. Uprawnienie to przysługuje
    mu tylko i wyłącznie w odniesieniu do wykroczeń ujętych w Ustawie o
    Rybactwie Śródlądowym. Nie mam pomysłu, który z zakazów wymienionych w
    ustawie naruszało puszczenie luzem psa.

  • 5. Data: 2006-07-03 10:47:15
    Od: c...@p...onet.pl

    > -kanalek to teren miasta stolecznego Warszawy i w zwiazku z tym pies musi
    > byc na smyczy i w kagancu,

    Uchwała Nr XXXIII/756/2004
    Rady miasta stołecznego Warszawy
    z dnia 8 lipca 2004 roku
    w sprawie(...)określenia wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w
    zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych na terenie m.st.
    Warszawy

    § 23

    1. Na tereny przeznaczone do wspólnego lub publicznego użytku psy mogą być
    wyprowadzane tylko na smyczy, a agresywne nadto w kagańcach.

    2. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało
    uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma
    możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

  • 6. Data: 2006-07-04 20:08:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Corelli" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie do lepiej zorientowanych ode mnie:
    > -czy straznik Panstwowej Strazy Rybackiej w ogole mial prawo mnie probowac
    > kontrolowac i karac mandatem ?

    Art. 23. ustawy o rybactwie śródlądowym:
    "w czasie wykonywania czynności służbowych strażnik Państwowej Straży
    Rybackiej
    jest uprawniony do:
    1) kontroli dokumentów uprawniających do połowu ryb u osób dokonujących
    połowu oraz dokumentów stwierdzających pochodzenie ryb u osób
    przetwarzających
    lub wprowadzających ryby do obrotu,
    2) kontroli ilości masy i gatunków odłowionych ryb
    (...)
    4) żądania wyjaśnień i wykonywania czynności niezbędnych do przeprowadzania
    kontroli, a w wypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa
    lub wykroczenia:
    a) legitymowania osób podejrzanych w celu ustalenia ich tożsamości,"

    Tak, więc uprawnienia do legitymowania ma, ale czy można je odnieść do
    każdej sytuacji podejrzenia popełnienia jakichkolwiek wykroczeń i
    przestępstw, czy tylko dotyczących przeprowadzanej kontroli legalności
    połowu, czyli związanych z połowem? Myślę, że sprawa dyskusyjna
    conajmniej...

    " (...)
    6) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w
    ustawie,"

    Czy chodzi tu ogólnie o ustawę o o rybactwie śródlądowym, czy dowoloną
    ustawę? Bo jeśli o ustawę o rybactwie, to w niej są wymienione wykroczenia
    związane z połowem, tak więc wtedy karanie za psa mandatem nie wchodziłoby w
    grę. Oczywiście zawsze mógł złóżyć wniosek o ukaranie do SG.