    From: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co moze kanar ?
    Date: Wed, 8 Jan 2003 14:31:47 +0100

    > 1) Czy w razie braku biletu na przejazd w tramwaju musze podpisac jakis
    > mandat, czy wystarczy samo okazanie dokumentu ?

    Oczywiście wystarczy okazać kontrolerowi dokument celem sporządzenia
    protokołu - wezwania do zapłaty. Nie musisz niczego podpisywać, ale jeśli
    już podpiszesz to tylko z korzyscią dla siebie. Podpisując bowiem protokół
    kwitujesz wyłącznie odbiór wezwania, nie zaś jak w przypadku mandatów zgodę
    na karę. Jeśli wiec nie podpiszesz to nie dostaniesz żadnego potwierdzenia,
    że ktoś Cię spisał, czyli nie będziesz mógł się odwołać, a co gorsza w
    przypadku kolejnej kontroli w tym samym pojeździe zostaniesz spisany
    ponownie.

    > Jesli nie trzeba sie
    > podpisywac, to skad w takim razie pewnosc, ze kanar gdzies moich danych po
    > prostu nie znalazl lub tez najzwyczajniej po raz drugi nie wystawi mi za
    > jakis czas mandatu na podstawie tych raz juz spisanych danych?

    Żadnej pewności oczywiście nie ma....Ale spójrz na to z drugiej strony - co
    by było gdyby protokół bez podpisu pasażera był nieważny? Przecież nikt
    wówczas nie podpisywałby się i jazda na gapę pozostawałaby zwyczajnie
    bezkarna...

    > 2) Czy kanar ma prawo uniemozliwic mi opuszczenie pojazdu na przystanku,
    na
    > ktorym chcialem wysiasc mimo, iz okazywalem mu dokument ?

    Prawo mówi, że wszelkie czynności służbowe przeprowadzane przez kontrolerow
    muszą być wykonywane wewnątrz pojazdu. Czyli po okazaniu dokumentu
    powinieneś oczekiwać wewnątrz do czasu zakonczenia wypisywania protokołu.
    Oczywiście kontroler nie może Ci wówczas zabronić opuszczenia pojazdu, ale
    zatrzyma Twój dowód osobisty (czy też inny dokument) i przekaże go
    wystawcy...

    > Czy ma prawo
    > uzalezniac wypuszczenie mnie z tramwaju od tego, czy dam mu dowod do reki
    ?

    Oczywiście, że nie. Ale musisz okazać mu dokument w sposób umożliwiający mu
    odpisanie wszelkich potrzebnych danych. Wcale nie musisz go dawać do ręki...

    > Zaznaczam iz tlumaczylem mu, ze bedzie mogl dokonczyc spisywanie moich
    > danych na przystanku i ze nie mam zamiaru mu uciekac, tylko po prostu za
    > kilka minut mam z tego przystanku przesiadke na autobus do domu. Kanar
    > stwierdzil, ze albo dam mu dowod do reki albo mnie nie wypusci z tramwaju

    A skąd mógł mieć gwarancję że po wyjściu z pojazdu nie dasz mu zwyczajnie w
    czapę i nie uciekniesz z mandatem i dokumentami? To jest też kwestia pewnego
    bezpieczenstwa...Poza tym jak juz pisałem - wszelkie czynnosci muszą byc
    wykonywane w pojezdzie.

    pdr
    Olo, kanar