  • Data: 2012-06-29 23:57:01
    Temat: Re: Chcę zrobić za darmo komuś stronę www. Czy moge?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 29 Jun 2012, amor wrote:

> [...]
    > oficjalnie. Ja znam się na tworzeniu stron, ale nie prowadzę w tym kierunku
    > działalności. W ogóle żadnej nie prowadzę. Jestem emerytem. I ona prosiła
    > mnie, żebym jej zrobił stronę internetową. Mam zamiar jej zrobic stronę
    > całkowicie za darmo. Jedyny jej koszt, to będzie wykupienie miejsca na
    > serwerze, i domena (adres DNS). Pomogę jej te sprawy załatwić, ale tez nie
    > mam zamiaru za to nic brać. Później ewentualnie będę się tą jej stroną
    > opiekował ( czasem jakieś newsy itp).
    > Wszystko za darmo. Będzie to strona firmowa.

    Wstęp do odpowiedzi: NTG.
    Wszystkie pytania są właściwe dla grupy .prawo.podatki, bo po to ona jest.

    > Czy od strony fiskusa takie coś jest dopuszczalne?

    Oczywiście.

    > Czy będzie musiała ona (lub ja) za to płacić jakiś podatek?

    Formalnie, zgodnie z przepisami, tak.
    Wynika to z zapisu art.14.2.8 ustawy o podatku dochodowym:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20120423,zrodla-przychodow.html
    +++
    8) wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem
    art. 21 ust. 1 pkt 125;
    ---

    Przywołane przepisy (z art.11 i art.21) również przeczytaj.

    > Albo składać jakieś papiery w Urzędzie Skarbowym?

    Nie.

    > Przecież nie będzie miała na to żadnych faktur
    > itd...

    Na wykazywanie *przychodów* nie ma takich ograniczeń, jak na wykazywanie
    kosztów. W zasadzie każdy przychód może być udokumentowany dowodem
    wewnętrznym, ewentualne ograniczenia wynikają tylko jeśli przychód
    jest jednocześnie obrotem (po polsku: podlega pod VAT), bo wtedy
    czasami w rachubę wchodzi kasa rejestrująca albo podobny wynalazek
    (np. obowiązek "zastępczego" udokumentowania wpływem na konto itd).

    Ale dla nieodpłatnego świadczenia to nie ma miejsca.
    Prowadzący DG wystawia *sobie* kwit że uzyskał przychód i tyle.

    To była strona formalna.

    Strona mniej formalna składa się z kilku elementów:
    - przyjęcie, że w skali kraju takich nieudokumentowanych świadczeń
    są miliony i nikt nikogo za to nie wsadza do więzienia wydaje
    się być wysoce słusznym założeniem, stąd pytanie grupowicza obok ;)
    - "przypadku Optimusa" to nie wyklucza (jak ktoś bardzo chce, to
    może dokopać z dowolnego przepisu)
    - głównym powodem ewentualnej interwencji US mógłby być chyba
    donos, albo jakaś masowa akcja rządowa "sprawdzamy czy podatnicy
    nie mają jakichś darmowo pozyskanych programów" (po wpadce fiskusa
    z próbą opodatkowania freeware wydaje się, że będą podchodzić do
    wszelkich "darmowych programów" jak pies do jeża, nawet jeśli
    z litery przepisów wynika że podatek jednak się należy)
    - ewentualne udokumentowanie ma skutek uboczny dla sprawy
    zupełnie niepodatkowej. Założywszy, że ktoś "ukradł" tę
    stronę, przywłaszczając sobie jej treść, bardzo trudno
    podważyć mu będzie wysokość poniesionej szkody, ujętej
    w uprzednio wykazanej (w deklaracjach podatkowych) sumach
    z ewidencji.

    pzdr, Gotfryd