    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.pregierz,pl.soc.prawo
    Subject: Re: [CROSS-POST] Sprzedawcę "legalnego" softu
    Date: Sat, 19 Mar 2011 15:21:23 +0100

    W dniu 18.03.2011 22:24, Andrzej Lawa pisze:

    > Och, czyli jak ktoś hurtowo kupi cukier, sprzeda go detaliście w ramach
    > promocji z np. cytrynami, to ten detalista nie ma już prawa odsprzedać
    > cukru po cenie hurtowej?

    Cukier jest towarem. Przykłady z towarami są nieadekwatne, bo nie
    pasują do wartości intelektualnej, która jest po prostu inna.

    Powiedzmy, że jesteś kompozytorem. Idę do ciebie i zamawiam piosenkę. Ty
    mówisz ,,1000zł z prawem do wykonywania wszędzie i bez ograniczeń, 100zł
    z prawem do wykonywania na przyjęciu zakładowym''. Ja ,,kupuję'' za
    100zł, a następnie wykorzystuję piosenkę w dowolnym zakresie, tak?

    > Poprawki to nie jest wsparcie tylko naprawianie błędów.

    No to innego wsparcia technicznego w stosunku do Windows Microsoft nie
    świadczy (pomijam umowy ,,z wielkimi'' na określone usługi). Czy to OEM
    czy to BOX są po prostu sprzedawane licencje na wykorzystanie i tyle.

    > Którego?

    Tego, który ci sprzedał.

    > Sprzęt się rozsypał. Kupujący dostał złom i go wyrzucił.

    A czas seansu minął.

    > Analogia z biletem jest generalnie błędna. Windows po jednym
    > uruchomieniu z reguły nadal działa.

    No wiem, bo mówiłem, że to nie jest 1:1. Podałem wyżej przykład lepszy.

    > Widziałeś? I co zrobiłeś?

    Nic, współczułem im.

    > Łatwo powiedzieć... Windows na siłę wciskane dzieciakom w szkołach.

    Nie spotkałem się z takim handlem. Ale myślę, że jeśli masz rację, to
    można to ukrócić szybciuteńko. Szkoła nie powinna być miejscem handlu.
    Nawet handel podręcznikami odbywa się tam w zasadzie nielegalnie.

    Poza tym, jeśli twoje dziecko tak kupiło, możesz zapewne anulować ten
    zakup, no chyba że już był starsze.

    > Programy urzędowe pisane celowo pod "jedynie słuszny" system.

    * jakie to są programy urzędowe?
    * Nie ,,jedynie słuszny'', ale stanowiący po prostu standard użytkowy.

    > Z różnych względów byłem zmuszony do użycia od czasu do czasu tego
    > badziewia... Cóż, odkupiłem stary komputer z OEMową wersją XP Pro.
    > Komputer uległ uszkodzeniu, naprawie i modernizacji. I mam w nosie, co
    > sobie mikrosyf o tym myśli.

    Jest drobna różnica w porównaniu do omawianej sytuacji sprzedaży tego
    oddzielnie.

    > Tylko że ten sprzedawca działa w warunkach de facto monopolu.

    Bo oferuje wysokiej jakości produkt, spełniający wymagania większości
    użytkowników.
    Żadne prawo nie zmusza do używania tego produktu, po prostu produkty
    inne sprzedają się słabiutko.

    > Stać mnie. Ale nie będę naciągaczy sponsorował.

    No to nie sponsoruj. Weź przykład z RMSa i odrzuć Paskudne Zło Własności
    Intelektualnej. Ale miej jaja i zrób to jak RMS. Nie zbliżaj się to
    PZWI. Bo jak na razie to jojczysz jakie to zło, a jednak używasz.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek