  • Data: 2011-03-19 09:38:07
    Temat: Re: [CROSS-POST] Sprzedawcę "legalnego" softu
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Arek wrote:

    > To mam dalsze pytania:
    >
    > 1. Poproszę o informację na jakich POLACH EKSPLOATACJI została
    > udzielona licencja nabywcy komputera,

    Zależy od edycji tudzież wersji, ale wszystko masz w EULA. Że nabywcy na tym
    komputerze wolno instalować i używać tego oprogramowania, w ilu instancjach
    jednocześnie, zwirtualizowanych czy nie, w ilu użytkowników, na ilu
    procesorach, na jakich warunkach może te prawa przekazać innej osobie etc.

    > ponieważ zgodnie z art.41.
    > punkt 2. "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa
    > o korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", obejmuje pola
    > eksploatacji wyraźnie w niej wymienione."

    Innymi słowy:
    "Na mocy niniejszej umowy Licencjobiorcy przysługują tylko niektóre prawa do
    korzystania z funkcji zawartych w wersji oprogramowania, na którą uzyskał
    stosowną licencję."

    > (punkt 4.) "Umowa może dotyczyć tylko pól eksploatacji, które są
    > znane w chwili jej zawarcia"

    I praktycznie to samo jest w EULA:
    "Licencjobiorca może korzystać z oprogramowania tylko w sposób wyraźnie
    dozwolony w niniejszej umowie. "

    (Co ci w ogóle nie pasi? Czyżby ubzdurało ci się, że wyszczególnione w
    ustawie trzy pola to jedyne dopuszczalne pola? Bynajmniej. Licencja może
    zawierać nie tylko warunki rozpowszechniania, ale też tworzenia utworów
    zależnych, udostępniania, kopiowania, użyczania, wprowadzania do pamięci
    komputera nadawania, ograniczenia użytkowania itp. A nawet obowiązek ma je
    zawierać, jeśli licencjodawca chce wyraźnie nadać lub zastrzec jakieś
    prawa).

    > 2. Ponadto umowa licencyjna wyłączna (a taką jak rozumiem jest,
    > ponieważ nabywca nie ma możliwości jej przenieść)

    Jest wyłączna ale nie z tego powodu.
    W dodatku przenieść można. Na warunkach w niej opisanych.

    > wymaga zachowania
    > formy pisemnej pod rygorem nieważności.
    >
    > Gdzie jest ten warunek spełniony?

    Stety lub niestety - nigdzie. Stety: bo tak i sprzedawcy i nabywcy
    wygodniej. Niestety: bo wg tego punktu nie nabywasz prawa do użytkowania
    oprogramowania klikając "akceptuję" przy pierwszym uruchomieniu, więc całe
    życie używałeś Windowsa bezprawnie. Ja wolę przyjąć, że EULA się liczy.