    From: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Butelki zwrotne
    Date: Mon, 07 Dec 2009 14:45:57 +0100

    "Pan ?????????????????????" wrote:
    > Witam,
    >
    > Ciesz? si?, ?e zrobi?a si? jaki? czas temu "afera" z siatkami foliowymi w
    > sklepach. Fakt, wci?? mo?na je zakupi? za symboliczne par? groszy i wci??
    > ludzie je musz? czasem kupowa?, ale z moich obserwacji widz?, ?e jednak
    > sporo os?b bierze w?asn? torb?, a przy zakupie drobiazg?w upycha po
    > kieszeniach.

    Mnie najbardziej uderza jednak widok niezamoznych ludzi, ktorzy przy
    zakupach dodatkowo kupuja "reklamowki".

    No, ale jak niektorzy mowia, takie rzeczy sa dziedziczne...

    > Jedno jest pewne: przynajmniej ograniczy?o to bezmy?lno??
    > ekspedientek, kt?re wcze?niej same wpycha?y do r?k kupuj?cego kolejn? i
    > nast?pn? ma?? siateczk?. Nie wierz? w ekologiczn? czysto?? tych siateczek za
    > 6 gr., ale ciesz? si?, ?e ta symboliczna op?ata jednak powoli zacz?a
    > zmienia? nawyki po obu stronach lady.
    >
    > Ale nie o tym chcia?em pisa?. Interesuje mnie kto zacz?? t? akcj? z siatkami
    > i chcia?bym dotrze? do tej organizacji czy grupy ludzi, aby nak?oni? ich do
    > rozp?tania podobnej "wojny", tym razem z plastikowymi butelkami.

    Niestety, bedzie ci ciezko.

    Temat jednorazowek wyszedl najprawdopodobniej od duzych sieci handlowych
    - dzieki temu, w skali roku, oszczedzaja kilka milionow zlotych (a i
    sieci handlowe mogly blysnac, jakie to sa teraz ekologiczne).

    Butelki to jednak problem producenta, i nie jest w interesie sieci
    handlowej, zeby walczyc tu z plastikiem. Tym bardziej, ze jest
    lzejszy/tanszy w transporcie, nie rozbije sie itp. Wiec nie
    spodziewalbym sie tu jakiegos zainteresowania.

    Np. w Niemczech przyjmowanie przez sklepy butelek plastikowych
    (jednorazowych) wymusilo prawo - moglbys sie zainteresowac tematem, jak
    to tam rozwiazano, kto i dlaczego to uchwalil.

    --
    Tomasz Chmielewski