    From: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Artykuły z grup dyskusyjnych na WWW.
    Date: Mon, 4 Nov 2002 12:51:30 +0100

    > To nie jest takie oczywiste. Kto na przykład jest autorem tego postu? Ja,
    my
    > dwaj, czy my trzej? Co jest tu polem eksploatacji - internet, czy usenet?

    Utwor moze byc stworzony przez kilku autorow. Tak czy siak - bedzie utworem
    jesli spelnia kryteria ustawowe (ustawa o prawie autorskim), opowiadalbym
    sie ze tym, ze usenet jest odrebnym polem eksploatacji, aczkolwiek wlasnie
    glosowano poprawki do prawa autorskiego (tzw. "mala nowelizacja") wedle
    zmian:
    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności: (...) publiczne
    wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i
    reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby
    każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie
    wybranym.";

    Artykul ten mowi o szczegolnej formie, ktora sugeruje ze internet moze byc
    traktowany jako jedno pole eksploatacji, jednak opublikowanie z
    wykorzystaniem protokolu NNTP wydaje mi sie odrebnym w stosunku do
    publikacji na stronie www polem eksploatacji...

    Nawet jesli ktos pragnalby skorzystac z licencji ustawowej - powinien
    zrealizowac ustawowe obowiazki - na przyklad wyplacic wynagrodzenie. Jesli
    utwor jest anonimowy (autor moze opublikowac utwor anonimowo) to nalezy
    dotrzec do autora w celu wyplacenia wynagrodzenia, jesli nie mozna dotrzec -
    wylaczylbym mozliwosc publikowania wowczas...

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl