    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Abonament Radiowo Telewizyjny
    Date: Fri, 15 Jul 2005 15:01:57 +0200

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:db8b05$oml$1@news.onet.pl...

    > Słyszałeś kiedyś o urzędniku, któremu zależałoby na _rozwiązaniu_
    > problemu, jeśli to łączy się z możliwością utraty pracy przez jego
    > kolegów po fachu?

    Kilku by się pewnie znalazło bezinteresownych. Więc poprzestańmy przy
    tezie, jest ich niewielu, by nikogo nie skrzywdzić.

    > Moja propozycja to kodowanie. Naprawdę nie widzę powodu, aby wolni
    > obywatele (dyskutujemy teoretycznie, to nie dotyczy Polski) byli
    > zmuszani do płacenia na jakąkolwiek telewizję bez swojej zgody.

    Ale z tym kodowaneim będzie spory kłopot. Przede wszystkim techniczny,
    bo dotyczyło by to naprawdę wielu osób. No i w niektórych domach masz po
    kilka telewizowrów. Jak zaczniesz wydawać po kilka dekoderów, to zaraz
    się znajdzie wtórny rynek i jeden zgłosi ich 100, a potem za połowę
    wartości rozda sąsiadom. To jest Polska właśnie.

    > Poza tym nie ma czegoś takiego jak "wolne i obiektywne media", to
    utopia.

    Też tak uważam i dlatego zastrzegłem, że mój pomysł jest przy założeniu,
    że uważamy, iż państwowe media są potrzebne. Nie chcę siew dawać w
    dyskusje, czy tak jest. Z drugiej strony, jeśli nawet przyjąć wg moich
    obliczeń 30 zł/rok, to jest 2,50 zł miesięcznie. No załóżmy 5
    zł/miesiąc, bo w rodzinie pewnie średnio dwie osoby pracują i osiągają
    opodatkowany dochód. Czy warto dla takiego abonamentu robić dekodery i
    odstawiać cały biurokratyczny cyrk z ich wydawaniem?

    Nie wiem jakie są koszty utrzymania tego mechanizmu i ile się
    zaoszczędzi rezygnując z książeczek (ktoś je drukuje, dystrybuuje),
    monitoringu wpłat (ktoś wysyła upomnienia zarejestrowanym odbiorcom,
    więc muszą tam zaglądać co jakiś czas), utrzymywania rachunków bankowych
    (banki przecież tego za darmo nie robią) i wreszcie kosztów wynikający z
    nierównomiernego wpływu gotówki do operatorów (jakiś tam kredyt
    obrotowy). A tak, to z budżetu państwa idą dotacje w odpowiednich
    kwotach na rzecz uprawnionych podmiotów i po sprawie. Nie ma problemu ze
    ściągalnością, nierównym podziałem.