    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 11 letnie dziecko w sądzie
    Date: Sat, 11 Jan 2003 11:19:29 +0100

    W mojej ocenie żadnej sprzeczności tu nie ma. Występowanie przed sądem
    polega na czynnym występowaniu. Więc dziecko nie może samodzielnie
    sporządzić pozwu, wniosku itd. Jednak przed sądem wykonuje się cały szereg
    innych czynności, które nie są występowaniem przed sądem. Przesłuchanie w
    charakterze świadka nie jest występowaniem przed sądem. Termin
    "występowanie" w prawie ma inne znaczenie, niż w codziennym życiu.
    Oczywiście, jak dziecko stanie na sali sądowej, to potocznie można
    powiedzieć, że ono "występuje tam". Może i występuje, ale z prawniczego
    punktu widzenia ono się tam "stawiło". Występować będzie, jak złoży jakieś
    pismo procesowe.

    No nie wiem, czy Cię to zadowoli, a i Sandra mnie zaraz o...., że
    upraszczam, ale miało być w wersji "dla blondynki".

    Co do tego wzywania przez sąd, to skoro są jakieś wątpliwości, to albo udaj
    się do sędziego osobiście już teraz, albo wyślij pismo z wnioskiem o
    cofnięcie nakazu stawienia się dziecka. Ogólny przepis zezwala na wzywanie
    dziecka, ale może faktycznie w tym szczególnym wypadku jest to niewskazane.
    Decyzję może i powinien podjąć sąd. Tylko on może zmienić swoją decyzję. Jak
    zaczniesz sędziemu udowadniać, że nie miał prawa go wezwać opierając się na
    jakiś artykułach (których zresztą chyba w ogóle chyba nie ma) to tylko
    pogorszy sprawę, ponieważ gość zacznie coś podejrzewać. Ja na jego miejscu
    nabrał bym po takim występie nieodpartej chęci osobistej rozmowy z dzieckiem
    w przekonaniu, że matka chce coś ukryć. Argumenty z opinii mogą go przekonać
    przynajmniej do tego, by wcześniej powołać jakiegoś biegłego, a chyba - jak
    rozumiem - o to Ci chodzi.
    Nazwisko sędziego znajduje się na piśmie procesowym. W sądzie rodzinnym
    sędziowie sami prowadzą całe postępowanie, więc są zasadniczo dostępni dla
    stron. Zadzwoń po prostu do sądu, umów się na rozmowę z sędzią i porozmawiaj
    z nim jak z człowiekiem. Wydaje mi się, że to najlepsza z możliwych do
    wymyślenia rad.