  • 1. Data: 2008-09-18 17:06:17
    Temat: Pytanie o aneks do umowy spółki cywilnej
    Od: "Bynio" <b...@i...pl>

    Jestem wspólnikiem kilkuosobowej spółki cywilnej i w dniu dzisiejszym
    złożyłem wniosek o wystąpienie ze spółki z końcem roku. Czy musi być
    sporządzony w związku z moim odejściem aneks do umowy spółki , jeżeli tak ,
    jakie elementy muszą być zawarte ? Nie chodzi mi o późniejszy aneks , gdzie
    będą od nowa podzielone udziały wśród pozostających wspólników .

  • 2. Data: 2008-09-20 11:11:40
    Temat: Re: Pytanie o aneks do umowy spółki cywilnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2008, Bynio wrote:

> [...]
    > jakie elementy muszą być zawarte ? Nie chodzi mi o późniejszy aneks , gdzie
    > będą od nowa podzielone udziały wśród pozostających wspólników .

    Zastanówmy się moment.
    Umowa mówisz...
    To kiedy umowę się zawiera, PRZED czy PO zdarzeniu?
    Z p. widzeni występującego ze spółki umowa "znika".
    Co on ma "aneksować"? Wystąpienie nie.
    Oczywiście, strony mogą przed wystąpieniem ze spółki, jeśli chcą jasno
    uregulować zasady tych rozliczeń, które wystąpią po wystąpieniu,
    na przykład czy występujący wspólnik bierze "towar w naturze" (wg
    ustawy ma współwłasność we wszystkim, więc powinien zastosować
    art.221 KC i dalsze, zajrzyj!) czy raczej woli wziąć równoważność
    w gotówce (a wspólnicy zostawiają sobie towar), to oczywiście
    mogą się umówić.
    Czy to powinno być zawarte w umowie spółki (aneksie)?
    Nie wiem, z jednej strony wyglądałoby rozsądnie. Ale tu bym
    poczekał na ew. krytykę...
    Na mój rozum należy wtedy uważać na pułapki, żeby np. niechcący
    nie spowodować "aportu" (znaczy podnieść *wkładu do spółki*, którego
    nie wolno wypłacać poza rozliczeniem i od którego chyba PCC się
    należy), bo Ty sobie pójdziesz a wspólnicy będą warczeć :)

    pzdr, Gotfryd