  • 1. Data: 2011-08-08 12:28:10
    Temat: Przekazania prawa do dysponowania akcjami pracowniczymi.
    Od: "Golibroda" <a...@m...asa>

    Witam

    Na początek wyłuszczę problem.

    Mój tata (ma 80 lat) otrzymał swego czasu akcje pracownicze. Po wielu
    zawirowaniach z konsolidacją akcji zrobiło się ich ok 2000 i warte są około
    40 tys zł.

    Akcje zdeponowane są na rachunku brokerskim BRE Banku. Jedynym właścicielem
    rachunku i akcji jest Tata.

    Ponieważ tata jest w podeszłym wieku trzeba zabezpieczyć opcję dziedziczenia
    czy przekazania papierów na moją osobę (syna). Akcje nie będę sprzedawane,
    mają leżeć, potem nimi dysponować mam ja.

    I teraz jak najwygodniej zrobić, abym był współwłaścicielem walorów lub
    odziedziczył je później ?

    Czy tata ma dopisać mnie do swojego rachunku brokerskiego (mam też swój
    rachunek w innym biurze i podstawową wiedzę o giełdzie) ?
    Czy zapisać mi akcje notarialnie ?
    Czy przelać akcje na mój rachunek brokerski ?
    A może uruchomić kanał internetowy i w razie godziny zero to ja wykonam za
    tatę transakcję sprzedaży bez chwalenia się US ? Tylko co z rozliczeniem się
    ze sprzedaży jako tata ?

    Co zrobić aby było najbezpieczniej i najwygodniej i wiązało się z jak
    najmniejszymi opłatami oraz żądaniami Urzędu Skarbowego od sprzedarzy ,
    darowizn itp.

    Prosze o pomoc :)

    Piotr

  • 2. Data: 2011-08-08 13:54:59
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-08-08 14:28, Golibroda pisze:

    > Co zrobić aby było najbezpieczniej i najwygodniej i wiązało się z jak
    > najmniejszymi opłatami oraz żądaniami Urzędu Skarbowego od sprzedarzy ,
    > darowizn itp.
    >
    > Prosze o pomoc :)

    Żyjemy w systemie, w którym tylko z pozoru ktoś może być panem swojej
    własności.

    US nie dop... się do układu między tatą, a Tobą i nie wyciągnie łapy po
    POSiD, ale mogą się dop..ć inni potencjalni spadkobiercy.

    Na moje oko:
    Tata ma Cię upoważnić do dysponowania jego rachunkiem (pryszcz, bez
    żadnych dod. papierków).
    Sprzedajesz te akcje w terminie i w sposób jaki uznasz za stosowne, kasa
    wpływa na konto osobiste taty, tata Ci tę kwotę darowuje (koniecznie
    przelewem!), Ty lecisz się wyspowiadać do US w terminie 30 dni, podatku
    nie płacisz i poniekąd koniec sprawy, o ile tata pożyje 10 lat.

    Jeśli chcesz te akcje trzymać, to:

    Wariant B: Masz rodzeństwo?
    Jeśli nie, to olej sprawę. Akcje odziedziczysz bez podatku.

    Wariant B' (tzn jeśli masz rodzeństwo) - nawet jak Ci tata daruje akcje
    albo kasę za nie, to podpadnie pod zachowek i będziesz się musiał
    podzielić z bratem/siostrą/matką/macochą

    Ściema typu "przelew w godzinie zero" nie jest żadnym rozwiązaniem. Ani
    dla US (zapytają Cię z jakiego tytułu ten przelew i jeszcze dop..lą po
    jajach), ani dla współspadkobierców, jeśli któryś z nich zezna o tych
    akcjach.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.