eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzegląd licencji na oprogramowanie - co można wykorzystywać w projektach komercyjnych i na jakich zasadach ?Przegląd licencji na oprogramowanie - co można wykorzystywać w projektach komercyjnych i na jakich zasadach ?
    From: "Filip Sielimowicz" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.comp.programming,pl.comp.lang.java
    Subject: Przegląd licencji na oprogramowanie - co można wykorzystywać w projektach
    komercyjnych i na jakich zasadach ?
    Date: Tue, 29 Aug 2006 10:07:55 +0200

    We własnej aplikacji komercyjnej (rozprowadzanej odpłatnie, źródła zamknięte)
    używamy wiele komponentów zewnętrznych na różnych licencjach.
    Na wikipedii mamy krótki przegląd najważniejszych z nich:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Licencje_oprogramowania

    Prawdopodbnie na wikipedii angielskiej będzie ich więcej opisanych.

    Szczególnie interesują mnie licencje:
    BSD, LGPL, Apache 1.1, Apache 2.0, licencja na sterowniki JDBC do bazy IBM DB2
    oraz coś, co występuje np. w JRE Sun'a a ma w nagłówku "Binary Code License
    Agreement" - wydaje mi się jednak, że to nie nazwa jednej licencji a po prostu
    taki nagłówek Sun daje w różnych licencjach (inna dla JRE, inna dla SDK o ile
    się pobieżnie przyjrzałem).

    1. Czy wolno nam używać dany produkt do celów komercyjnych bez płatności i specjalnej
    zgody ?
    2. Czy wolno nam DYSTRYBUOWAĆ dany produkt, w jakiej postaci, w produkcie komercyjnym
    ?
    Na powyższe dwa pytania w zasadzie zawsze powinna być odpowiedź twierdząca (w
    przypadku
    licencji podanych powyżej) i tego jestem prawie pewien, bo zwracaliśmy na to uwagę,
    ale ...

    Kwestie, które iteresują mnie najbardziej w chwili obecnej, to to, jaki skutek
    techniczny/funkcjonalny dla aplikacji mają te licencje. Czyli powinniśmy
    sobie odpowiedzieć na kolejne, następujące pytania (i tu już zdecydowanie bakuje
    mi jasności):
    3. Jakie wymagania funkcjonalne nakłada na aplikację fakt użycia komponentu ?
    A dokładniej: zauważyłem, że zazwyczaj w licencjach jest mowa o tym, że można produkt
    używać i rozprowadzać, ale pod warunkeim, że rozprowadza się go razem z orginalną
    licencją. Wydaje mi się, że widziałem także gdzieś wymóg podania informacji, że
    się dany produkt wykorzystuje i wymieniania autorów (stare wersje licencji BSD tak
    chyba miały).
    W praktyce widziałem, że często po prostu pojawia się gdzieś tam w środku ukryty plik
    z licencją. W skrócie, mamy dwa podpytania:
    3.A. Czy aplikacja powinna gdzieś podawać informacje o użytych komponentach, autorach
    i ich licencjach, czy wystarczy, że w plikach składających się na aplikację licencje
    te będą siedzieć razem z plikami komponentu/biblioteki (niewidoczne z poziomu samej
    aplikacji) ?
    3.B Czy w czasie instalacji aplikacja powinna wyświetlać licencje użytych komponentów
    i osobno żądać od użytkownika ich akceptacji ? Coś takiego dzieje sie czasem (tylko
    czasem)
    np. przy instalacji pluginów do Eclipse (licencja CPL) - ale może taki wymóg istnieje
    tylko w sytuacji, gdy licencja plugina jest "silniejsza", niż licencja programu,
    który
    go używa. Jeśliby aplikacja była instalowana z odpowiednio "silną", restrykcyjną
    licencją to chyba bdzie chronić w sposób wystarczający prawa innych producentów ?
    3.C Czy jeśli już wymieniamy nazwę jakiegoś komponentu (np. Apache coś tam, JRE,
    Hibernate,
    IBM DB2, to należy jednocześnie badać, czy ta nazwa nie jest zastrzeżonym znakiem
    towarowym i podawać osobno odpowiednią informację ? W szczególności: czy używanie
    Javy
    w produktach komercyjnych wymaga np. umieszczania logo w aplikacji (logo typu "Java
    compatible" - mają tego mnóstwo ikonek do wyboru) ?

    Przepraszam, że tak dużo pytań, ale może, gdyby udało się na nie wszystkie zwarcie
    odpowiedzieć, to byłoby to bardzo przydatne nie tylko dla mnie. Nie widziałem
    żadnego opracowania, np. w formie tabelki, które by na nie kótko odpowiadało.