  • 1. Data: 2010-04-16 13:03:00
    Temat: Przedawnienie opl. za parkowanie - zagwozdka prawna
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Mam nastepujaca zagwozdke prawna. Ustawa o drogach publicznych zostala
    znowelizowana 29 lipca 2005 r. Wprowadzono 5-letni okres przedawnienia
    oplat za parkowanie. Znowelizowany przepis brzmi nastepujaco:

    ==
    Art. 40d.
    3. Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2,
    art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w
    art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia
    się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
    opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.
    ==

    Jak widac, ustawodawca nie wprowadzil przepisow przejsciowych. Pytanie
    brzmi nastepujaco: po jakim czasie przedawniaja sie naleznosci, ktore
    powstaly przed przytoczona nowelizacja?

    Sprawa zaczyna sie robic goraca, bo ZDMy (szczegolnie warszawski)
    zaczynaja masowo wysylac tytuly egzekucyjne do takich naleznosci.
    Powoluja sie przy tym (moim zdaniem nieslusznie) na przepisy
    KC i 10-letni okres przedawnienia. Patrzac na praktyke, SKO
    zazwyczaj podtrzymuja decyzje ZDM, ale w WSA to juz bywa roznie.
    Znalazlem chyba 3 orzeczenia WSA w Bydgoszczy, ktore uchylaja decyzje
    dyrektora ZDM.

    A jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@n...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 2. Data: 2010-04-16 22:47:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Frasunek" <v...@f...lublin.pl> napisał
    w wiadomości news:slrnhsgofr.5ag.venglin+usenet@lagoon.freebsd.lu
    blin.pl...

    Moim zdaniem należy stosować przepisy obowiązujące w chwili oceny
    przedawnienia. Czyli w dniu dzisiejszym przedawnione są wszystkie
    należności powstałe w 2004 roku i wcześniej. Należności z 2005 roku
    przedawnią się 1 stycznia 2011 roku.

  • 3. Data: 2010-04-26 10:42:18
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 16.04.2010 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > przedawnienia. Czyli w dniu dzisiejszym przedawnione są wszystkie
    > należności powstałe w 2004 roku i wcześniej. Należności z 2005 roku

    Na to orzeczenie NSA powoluje sie ZDM:

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/8D35481917

    Cytujac uzasadnienie:

    Sąd w niniejszym składzie podziela stanowisko Naczelnego Sądu
    Administracyjnego wyrażone w uchwale z dnia 10 kwietnia 2006 r.,
    sygn. akt I OPS 1/06, iż "w sytuacjach, kiedy ustawodawca nie wypowiada
    się wyraźnie w kwestii przepisów przejściowych, należy przyjąć, że nowa
    ustawa ma z pewnością zastosowanie do zdarzeń prawnych powstałych po
    jej wejściu w życie jak i do tych, które miały miejsce wcześniej, jednak
    trwają dalej - po wejściu w życie nowej ustawy". Podobny pogląd wyraził
    Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 10 grudnia 2007 r., sygn. P 43/07
    oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 kwietnia 2008 r.,
    sygn. akt II GSK 218/08. Tezę tę należy odnieść do zmiany stanu prawnego
    w ogólności tj. m.in. ustaw i rozporządzeń.

    Zachecam do dyskusji, bo to jest jakis bubel prawny. Mamy oplate
    administracyjna, ktora zgodnie z przepisami obowiazujacymi do wrzesnia
    2005 r. NIE ULEGA PRZEDAWNIENIU, poniewaz nie podlega pod Ordynacje
    podatkowa, a w Ustawie o drogach publicznych wzmianki o przedawnieniu
    jeszcze nie bylo. Przepisow przejsciowych tez brak.

  • 4. Data: 2010-04-29 20:38:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Apr 2010, Przemyslaw Frasunek wrote:

> [...]
    > podatkowa, a w Ustawie o drogach publicznych wzmianki o przedawnieniu
    > jeszcze nie bylo. Przepisow przejsciowych tez brak.

    Moment, moment.
    Czy roszczenie o opłatę administracyjną przestaje być roszczeniem
    *majątkowym*?
    Bo widzę objawy syndromu trawniczka ;)

    Jeśli nie ma żadnych przepisów szczegółowych, którym objęte by
    było majątkowe roszczenie administracyjne, to z jakiej paki miałby
    nie działać przepis ogólny - w tym przypadku z art.117 wraz
    z art.118 Kodeksu Cywilnego?

    pzdr, Gotfryd