  • 11. Data: 2012-01-09 21:16:17
    Temat: Re: Prosze o sprawdzenie pozwu do e-sadu.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 21:58, mvoicem pisze:
    > Pomijając internet i mini-helpy, to czy papierowo nie można tak samo?
    > Tj. przy kompie, edytując, cofając się, nie stresując się wzrokiem pani
    > w okienku ...
    >
    > następnie wydruk, koperta, potwierdzenie poleconego, rano na pocztę ?

    Musiałbyś jeszcze pominąć mniejszą opłatę sądową, możliwość zapłaty
    kartą, podgląd on-line akt sprawy, brak konieczności późniejszego
    pisania papierowego wniosku do komornika itp.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2012-01-09 21:33:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 22:13, Johnson pisze:

    > To się nazywa owczy pęd. No i wiadomo że na świecie jest więcej głupich
    > niż mądrych. Taki naturalny rozkład statystyczny.

    Jakież to zatem widzisz przewagi sądu marmurkowego nad elektrycznym dla
    prostych spraw o zapłatę w postępowaniu upominawczym?

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2012-01-09 21:35:16
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-09 22:33, Liwiusz pisze:

    > Jakież to zatem widzisz przewagi sądu marmurkowego nad elektrycznym dla
    > prostych spraw o zapłatę w postępowaniu upominawczym?

    Wszystko poza mniejszą opłatą sądową.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 14. Data: 2012-01-09 21:38:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 22:35, Johnson pisze:

    > Wszystko poza mniejszą opłatą sądową.

    Czyli?

    Konieczność zebrania, skserowania i wysłania dokumentów to wg Ciebie zaleta?

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2012-01-09 21:41:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-09 22:38, Liwiusz pisze:

    > Konieczność zebrania, skserowania i wysłania dokumentów to wg Ciebie
    > zaleta?

    Przecież dokumenty trzeba mieć również występując do elektrycznego. Do
    zwykłego pozwu też nie trzeba ich załączać od razu, jakbyś nie wiedział.

  • 16. Data: 2012-01-09 21:46:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 22:41, Johnson pisze:

    > Przecież dokumenty trzeba mieć również występując do elektrycznego.

    Zebrane, skserowane i wysłane?

    Zresztą mieć nie trzeba. Mnie jeden powód pozwał z jednych dokumentów, a
    po sprzeciwie do pozwu dołączył inne. I co? I nic. Rozprawa będzie już
    druga.

    > Do
    > zwykłego pozwu też nie trzeba ich załączać od razu, jakbyś nie wiedział.

    I uważaj, że ci sędzia wyda nakaz zapłaty (sprawdzić czy nie Johnoson:)

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2012-01-09 21:52:13
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-09 22:46, Liwiusz pisze:

    > I uważaj, że ci sędzia wyda nakaz zapłaty

    A czemu miałby nie wydać?
    Nakaz zapłaty wydaje się "...według treści pozwu" (art. 499 kpc, czyli
    de facto treści uzasadnienia.
    Załączenie dokumentów nie jest konieczne gdyż nie są one elementem
    niezbędnym pozwu (art. 187 kpc). Wniosek o przeprowadzenie dowodu z
    dokumentu trzeba zgłosić, ale nie trzeba dokumentu składać. Całkiem tak
    samo jak w postępowaniu elektrycznym.

  • 18. Data: 2012-01-09 21:59:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 22:52, Johnson pisze:

    > A czemu miałby nie wydać?
    > Nakaz zapłaty wydaje się "...według treści pozwu" (art. 499 kpc, czyli
    > de facto treści uzasadnienia.

    No nie, zacytowałeś przepis, kiedy nakaz nie jest wydawany.

    Natomiast pozew bez załączników bez większych sporów może być uznany za
    "budzący wątpliwości" (499/2 kpc).

> [...]
    > niezbędnym pozwu (art. 187 kpc). Wniosek o przeprowadzenie dowodu z
    > dokumentu trzeba zgłosić, ale nie trzeba dokumentu składać. Całkiem tak

    To widzę, że praktykę mamy dość rozpiętą - od zupełnego braku
    załączników, po załączniki w oryginale lub notarialnie poświadczone. Co
    kto lubi, a właściwie co lubi dany sąd ;)

    Ale ok, załóżmy, że powszechną praktyką jest pozywanie się w marmurkach
    bez załączników. Mamy zatem marmur:e-sąd - remis - w tej części.

    Gdzie zatem te zalety marmurka, o których pisałeś?

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2012-01-09 22:26:46
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-09 22:59, Liwiusz pisze:

    > No nie, zacytowałeś przepis, kiedy nakaz nie jest wydawany.
    >
    > Natomiast pozew bez załączników bez większych sporów może być uznany za
    > "budzący wątpliwości" (499/2 kpc).

    Akurat.
    Idąc tym tokiem rozumowania to sąd elektryczny całkiem bezpodstawnie
    może stwierdzić że brak podstaw do wydania nakazu zapłaty i bach. [a w
    sumie to tak czasem robi]

    Np.
    Manowska M. artykuł Pr.Spółek 1997/5/38
    Dokumenty w postępowaniu nakazowym i upominawczym. Teza 3
    Art. 499 § 1 k.p.c. [...] nie odwołuje się do treści złożonych
    dokumentów, ale do treści pozwu, a przy tym używa sformułowania "jeżeli
    roszczenie jest oczywiście bezzasadne". Nie jest zatem wymagane, jak w
    postępowaniu nakazowym, aby roszczenie zostało w całości udowodnione
    złożonymi dokumentami. Roszczenie jest oczywiście bezzasadne, jeżeli z
    treści pozwu wynika już wyraźnie, że powodowi nie przysługuje prawo
    żądania od pozwanego określonego świadczenia na podstawie przytoczonych
    okoliczności faktycznych. W wypadkach, w których nie zachodzi oczywista
    bezzasadność roszczenia, nakaz zapłaty może być wydany.

    > Gdzie zatem te zalety marmurka, o których pisałeś?

    Jak pisałem we wszystkim poza kosztami (ale koszty płaci ostatecznie
    przecież pozwany a nie my).

    Przykłady:

    Choćby w wyborze właściwości :) Tego elektryczny nie robi.
    Powód może wybrać dowolny sąd i dopóki pozwany nie złoży zarzutu
    niewłaściwości ten wybrany sąd nic nie może zrobić. Natomiast
    elektryczny zawsze wysyła tam gdzie mieszka pozwany, czyli zazwyczaj
    całkiem daleko od powoda.

    I wybrany przez powoda sąd jest w dodatku szybszy niż sąd elektryczny.
    Jak wiadomo tam są zaległości, a my jako powód w zwykłym postępowaniu
    wybieranym sobie sąd nieobciążony na zadupiu i mamy nakaz w miesiąc
    zamiast w pół roku, czy ile to tam w tym lublinie trwa.

    Po sprzeciwie w elektrycznym dłużej czekam na ostateczne
    rozstrzygnięcie, gdyż sąd zwykła patrzy na mejla gdzie te akta wysyłają
    raz na dwa tygodnie albo i rzadziej (powiedzmy tydzień w plecy), potem
    mamy art. 537 [37] kpc i kolejne 6 tygodni w plecy (średnio). Czyli
    ryzykujemy że w przypadku wniesienia sprzeciwu mamy z półtora miesiąca
    później wyrok niż normalnie.

    Potem egzekucję niby możemy sobie wszcząć elektrycznie, ale za to
    komornik i tak potraktuje nas o braki formalne (czyli kolejne 2 tygodnie
    w plecy).

    Uchwała z dnia 30 listopada 2011 r. (sygn. akt III CZP 74/11).
    Pełnomocnik wierzyciela, składający do komornika za pośrednictwem
    systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne postępowanie
    upominawcze wniosek o wszczęcie egzekucji na podstawie tytułu
    wykonawczego, o którym mowa w art. 797 § 2 w zw. z art. 783 § 4 k.p.c.,
    ma obowiązek wykazać swoje umocowanie w sposób określony w art. 89 § 1 i
    art. 126 § 3 w zw. z art. 13 § 2 k.p.c.

    A przez 2 miesiące (8 tygodni) to można jako dłużnik wiele ;)

    Ale ludzie nie myślą ...

  • 20. Data: 2012-01-09 22:45:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-09 23:26, Johnson pisze:

    > Przykłady:

    No i o nie właśnie mi chodzi :)

> [...]
    > niewłaściwości ten wybrany sąd nic nie może zrobić. Natomiast
    > elektryczny zawsze wysyła tam gdzie mieszka pozwany, czyli zazwyczaj

    Czyli że - generalnie - szybciej. Ale za to ryzykujemy zarzut
    niewłaściwości i niepotrzebne przedłużenie sprawy o długie miesiące

    Ponadto zdarza się, że sąd sam z siebie uzna się niewłaściwym. Cóż z
    tego, że niesłusznie?

    A nakaz w e-sądzie to rzeczywiście loteria, od kilku tygodni do kilku
    miesięcy. Przy czym ja w swoich zaletach e-sądu nie podałem szybkości.

> [...]
    > wybieranym sobie sąd nieobciążony na zadupiu i mamy nakaz w miesiąc
    > zamiast w pół roku, czy ile to tam w tym lublinie trwa.

    Dla mnie marmurkowy sąd wydający nakaz w miesiąc to nie jest sąd bez
    zaległości :)

> [...]
    > mamy art. 537 [37] kpc i kolejne 6 tygodni w plecy (średnio). Czyli
    > ryzykujemy że w przypadku wniesienia sprzeciwu mamy z półtora miesiąca

    Zasadniczo po sprzeciwie zawsze jest dłużej. Potem jeszcze jest apelacja
    itd.

    Wiedząc o sprzeciwie, można z góry założyć, że jesteśmy 6-24 miesiące w
    plecy, a czy e-sąd proceduje po sprzeciwie o miesiąc dłużej, to nie jest
    to wielka wada.

    Ale ok: po sprzeciwie sprawa szybciej trafi na wokandę w marmurku.

> [...]
    > wykonawczego, o którym mowa w art. 797 § 2 w zw. z art. 783 § 4 k.p.c.,
    > ma obowiązek wykazać swoje umocowanie w sposób określony w art. 89 § 1 i

    A kto każe egzekwować przez pełnomocnika? :)

    > A przez 2 miesiące (8 tygodni) to można jako dłużnik wiele ;)

    Można i przez 2 tygodnie, dane w nakazie zapłaty. Tylko co z tego? Jak
    ktoś będzie chciał, to ucieknie przed egzekucją, bez względu na to, czy
    będzie to esąd, czy marmur.

    > Ale ludzie nie myślą ...

    Myślą. Tylko inaczej niż Ty. Widać mają inne priorytety.

    --
    Liwiusz