  • 1. Data: 2004-11-06 14:17:49
    Temat: Proszę o interpretację.
    Od: "abc" <w...@g...pl>

    Witam,

    Mój problem dot. interpretacji Umowy z Developerem. Otóż dostałem nowy aneks
    do umowy w którym jest napisane, że muszę zapłacić Vat za grunt pod
    mieszkanie. Kiedy kupowałem grunt stawka Vat była zerowa, teraz po 1. maja
    wynosi odpowiednio 7% dla mieszkań i 22% dla komórek lokatorskich, garaży
    itp.

    Co do poniższego cytatu z umowy:
    - umowa z developerem nadal mnie obowiązuje &#8211; do uzyskania aktu
    notarialnego, tu nie mam wątpliwości
    - mieszkanie dostaję za jakiś miesiąc,
    - za grunt płaciłem jeszcze w 2003 r. ze stawką Vat zero,
    - §6 pkt 1 to część umowy gdzie są wyszczególnione ceny,
    - cytat przedstawia zapis, na podstawie, którego muszę zapłacić Vat:

    &#8222;W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawnych lub stawek
    podatku od towarów i usług dotyczących sprzedaży mieszkań, w trakcie
    obowiązywania umowy strony postanawiają, iż wstępna cena określona w §6 pkt 1
    ulegnie zmianie proporcjonalnie do skutków przepisów i stawek. Na tę
    okoliczność zostanie spisany aneks do Umowy.&#8221;

    Moje pytanie brzmi: gdzie tam jest cokolwiek wspomniane o gruncie??? Czytamy
    tylko, że dot. mieszkań, a nie np. mieszkań i gruntów, czy lokali i gruntów
    itp.
    Jak to interpretować? Mam ten vat zapłacić? Kto ma racje?

    Z góry dziękuję.
    abc

  • 2. Data: 2004-11-06 19:31:55
    Temat: Re: Proszę o interpretację.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "abc" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    Aneks ma to do siebie, że zasadniczo wymaga akceptacji obydwu stron. Jeśli
    nie zostanie zaakceptowany, to obowiązuje umowa. W tym wypadku ja bym owego
    aneksu nie zaakceptował, bowiem podwyżka VAT w bieżącym roku nie ma związku
    z wykupem ziemi w poprzednim.

  • 3. Data: 2004-11-07 15:31:26
    Od: "abc" <w...@g...pl>

> [...]
    > nie zostanie zaakceptowany, to obowiązuje umowa. W tym wypadku ja bym owego
    > aneksu nie zaakceptował, bowiem podwyżka VAT w bieżącym roku nie ma

    Co do aneksu to się zgadzam.
    Tylko, jak pisałem, umowa nadal obowiązuje, może raz jeszcze zacytuję:

[...]

    więc podwyżka Vat ma związek (ale tylko w sensie czasu obowiązywania umowy,
    nie "rzeczy" której nabyłem) z wykupem gruntu w poprzednim roku, tylko nie
    widzę tutaj nigdzie zapisu, że dot. to gruntu, ale chodzi o mieszkanie.
    Bo czy nieszkanie = mieszkanie plus grunt, chyba niekoniecznie?

    Chyba gdyby był zapis "...sprzedaży mieszkań i gruntów..."
    musiałbym zapłacić a jest "...sprzedaży mieszkań..."
    I co?
    Kurde, nie wiem jak to rozegrać? Zrobić tzw. "próbę sił"?

    abc

  • 4. Data: 2004-11-07 15:55:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Co do aneksu to się zgadzam.
    > Tylko, jak pisałem, umowa nadal obowiązuje, może raz jeszcze zacytuję:

    Bo oni to ujęli dość głupio. Powinni wpisać wprost w umowę możliwość zmiany
    i byłoby jasne bez jakiegokolwiek aneksu albo jeszcze rozsądniej cenę gruntu
    netto. Bo teraz aneks, to oni mogą sobie spisać - a jakże - tylko Ty nie
    musisz na niego wyrazić zgody. Jakbyś musiał, to by nie było sensu aneksu
    sporządzać żadnego aneksu. I teraz będą mieli problem. Będą musieli przed
    sądem próbować dokonać zmiany umowy, co wcale proste nie jest. A i nie
    darmowe.

    A co do zasadności ich roszczenia, to trzeba by było się zastanowić, czy
    zmiana tej stawki faktycznie spowodowała u nich wzrost kosztów. Nie jestem w
    tym biegły i trudno mi ocenić. Na tej grupie, to ze stałych bywalców
    ewentualnie Gotfryd może się wypowie, a jak nie to zapytaj o to na
    pl.soc.prawo.podatki.

    Myślę jednak, że musisz więcej szczegółów podać. Piszesz, że ziemię
    wykupiłeś. To znaczy jesteś już jej właścicielem, czy dopiero za nią
    zapłaciłeś. Bo to pewnie będzie ważne dla określenia. Jeśli jesteś
    właścicielem, to zmiana stawki nie ma nic do rzeczy.

  • 5. Data: 2004-11-07 16:32:58
    Od: a...@o...pl

> [...]
    > I co?
    > Kurde, nie wiem jak to rozegrać? Zrobić tzw. "próbę sił"?

    Własność gruntu jest prawem związanym z własnością mieszkania. Inaczej: nie
    mozna kupić (własność) mieszkania bez gruntu.
    Nie zrozumiałem czy juz kupiłeś ziemię rok temu , czy dopiero w tym roku to
    zrobisz/łeś.

    ALb.

  • 6. Data: 2004-11-08 07:23:16
    Od: "abc" <w...@g...pl>

> [...]
    > mozna kupić (własność) mieszkania bez gruntu.
    > Nie zrozumiałem czy juz kupiłeś ziemię rok temu , czy dopiero w tym roku to

    Rok tem, ale mnie umowa nadal obowiązuje.