  • 1. Data: 2007-09-18 20:58:11
    Temat: Prośba o interpretację art. 924. KPC (deczko przydługie, ale pouczające).
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.
    Czy mógłbym prosić o przetłumaczenie na polski Art. 924 KPC, bo ni cholery nie
    mogę zrozumieć :).

    Artykuł ten stanowi:
    "Jednocześnie z wysłaniem dłużnikowi wezwania komornik przesyła do sądu
    właściwego do prowadzenia księgi wieczystej wniosek o dokonanie w księdze
    wieczystej wpisu o wszczęciu egzekucji lub o złożenie wniosku do zbioru
    dokumentów"

    Początek jest jasny, chodzi więc oczywiście o tą końcówkę, tzn. o to "złożenie
    wniosku do zbioru dokumentów".
    Pytanie brzmi: kto do jasnej cholery przesyła wniosek do zbioru dokumentów i co
    to jest ten "zbiór dokumentów"?

    W tej konkretnej sprawie chodzi oczywiście o długi (dosyć potężne) i egzekucję
    z nieruchomości (spółdzielcze własnościowe mieszkanie). Na mój tępy
    rozum "zbiór dokumentów" to np. teczka tego konkretnego lokalu w biurze
    Spółdzielni. Mieszkanie nie ma założonej księgi wieczystej i chodzi pewnie o
    to, żeby dłużnik nie sprzedał chaty, a ewentualny nabywca miał świadomość, że
    toczy się postępowanie egzekucyjne którego przedmiotem jest wspomniana chata.
    Ale kto w świetle tego artykułu wykonuje jakie czynności? Na razie komornik
    powiadomił Spółdzielnię o toczącym się postępowaniu egzekucyjnym, powołał się
    na ten art. 924 KPC, dołączył odpis wyroku i klauzuli, a Spółdzielnia
    pokwitowała odbiór i dokumenty te włożyła do teczki lokalu, gdzie czekają sobie
    na lepsze czasy. Jeśli ktokolwiek będzie chciał kupić mieszkanie, to przyjdzie
    przecież do Spółdzielni i dowie się o wadzie prawnej. Dłużnik chcąc sprzedać
    mieszkanie poprosi o zaświadczenie dla notariusza a w zaświadczeniu (jeśli je w
    ogóle otrzyma) będzie opisana sytuacja prawna mieszkania. Czy dobrze to
    rozumiem?

    Drugie pytanie:
    Czy dla takiej nieruchomości właściciel może założyć księgę wieczystą już po
    rozpoczęciu postępowania egzekucyjnego (ewentualnie jakie przepisy to
    regulują)? Chodzi oczywiście o to, czy dłużnik nie założy szybko księgi i nie
    sprzeda chaty a następnie nie wyjedzie sobie z kasą do jakiegoś raju
    podatkowego:(.
    Ewentualnie czy dłużnik może pójść na układ, założyć księgę, wziąć kredyt i
    spłacić dług? I jakie są niebezpieczeństwa takiego rozwiązania?

    Wprawdzie sąd zawsze informuje Spółdzielnię o założeniu księgi, ale jak w grę
    wchodzi duża kasa, to listonosz z pewnością może zgubić avizo (bo świat, jak
    wiadomo, jest zły i należy założyć najgorszy scenariusz:).

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2007-09-18 21:31:11
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Czapla pisze:
> [...]
    > wniosku do zbioru dokumentów".
    > Pytanie brzmi: kto do jasnej cholery przesyła wniosek do zbioru dokumentów i co

    Zbiór dokumentów prowadzony jest w sądzie dla nieruchomości która nie ma
    założonej księgi wieczystej, księga zaginęła bądź została zniszczona.
    Art.123 ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

    KG

  • 3. Data: 2007-09-18 21:47:22
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Zbiór dokumentów prowadzony jest w sądzie dla nieruchomości która nie ma
    > założonej księgi wieczystej, księga zaginęła bądź została zniszczona.
    > Art.123 ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

    Wielkie dzięki, jutro posprawdzam tę ustawę.

    Tylko nie bardzo rozumiem po co komornik przysłał te dokumenty do Spółdzielni
    powołując się na ten art. 924. No bo wychodzi na to, że to Spółdzielni zupełnie
    nie dotyczy.

    BTW, to pewnie nie ma żadnego znaczenia, ale sam budynek i grunt ma założoną KW
    (właścicielem jest Spółdzielnia), ale to konkretne mieszkanie nie.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 4. Data: 2007-09-19 12:03:24
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Zbiór dokumentów prowadzony jest w sądzie dla nieruchomości która nie ma
    > założonej księgi wieczystej, księga zaginęła bądź została zniszczona.
    > Art.123 ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

    Błagam, może ktoś jednak wyjaśni mi dlaczego komornik przysłał ten wniosek do
    Spółdzielni a nie do sądu?

    Pozdrawiam

    Czapla