  • 1. Data: 2008-03-31 19:15:23
    Temat: Prawo do informowania rodzicow pacjenta
    Od: "Kr." <e...@p...onet.pl>

    Witam,
    byc moze temat byl poruszany juz, wybaczcie ze pytam ponownie.
    dziecko, kilku tygodniowe, lezy z mama w szpitalu, zostaly przyjete na oddzial w
    piatek wieczorem ale pojawil sie problem przy wydobyciu informacji od lekarzy.
    Lekarz prowadzacy cos zapisal ale pielegniarki nie chca udzielic informacji na
    temat co jest podawane, lekarz dyzurny (nie prowadzacy) nie chce nic powiedziec
    i odsyla do lekarza prowadzacego, ktorego nie bylo przez weekend w szpitalu. po
    przybyciu lekarza prowadzacego informacja zostala podana.

    Pytanie jest takie: czy oni maja prawo nie udzielania informacji czy
    wykurzystuja nasza nieznajomosc prawa w tym wzgledzie? Jak wyglada w tym wypadku
    rzeczywistosc?

    pozdrawiam
    kr.

  • 2. Data: 2008-03-31 19:57:43
    Temat: Re: Prawo do informowania rodzicow pacjenta
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kr." <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Pytanie jest takie: czy oni maja prawo nie udzielania informacji czy
    > wykurzystuja nasza nieznajomosc prawa w tym wzgledzie? Jak wyglada w tym
    > wypadku
    > rzeczywistosc?

    W każdym szpitalu jest wywieszona karta praw pacjenta. Ja znalazłem w
    Internecie przykładowo tu:

    http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=2&dzialnr=
    5&artnr=81

    Skoro wynika z niej, że pacjent (a w tym wypadku jego rodzice) ma prawo
    wyrazić lub nie wyrazić zgodę na zabieg czy podawanie lekarstwa, to na
    zdrowy rozsądek musi mieć o tym informację. W mojej ocenie na pierwszy rzut
    oka działania personelu naruszyły prawa pacjenta. Ale tu już trzeba by było
    znać szczegóły. Bo niewykluczone, że po prostu lekarz dyżurny nie potrafił
    udzielić odpowiedzi na pytania rodziców. Może miał zbyt mały staż po
    prostu. Choć powinien moim zdaniem rodzicom to powiedzieć. A może, rodzice
    żądali informacji, która wówczas nie była znana. Brakowało jakiś wyników
    badań przykładowo.

  • 3. Data: 2008-03-31 21:01:07
    Od: "kr." <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > żądali informacji, która wówczas nie była znana. Brakowało jakiś wyników

    Głównie chodzilo o to jaki rodzaj antybiotyku podawany jest dziecku (i
    ewentulanie po co, ale dyzurny moze nie orientowac sie(powiedzmy), oraz jaki
    rodzaj leku byl podawany doustnie (jak wyzej).
    Podpisywany byl papier na zgode na badania i leczenie.
    raczej na oddziale pracuja ludze ktorzy wygladaja na takich ktorzy juz cos
    wiedza (oczywiscie moze to byc zludne - podobno jeden z najlepszych szpitali
    tego typu w regionie)
    Podobno wszystkie dany byly zapisane w karcie pacjenta bo przeciez jakos musza
    wiedziec co podawac.

    kr.

  • 4. Data: 2008-04-01 05:29:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > jaki
    > rodzaj leku byl podawany doustnie (jak wyzej).
    > Podpisywany byl papier na zgode na badania i leczenie.

    Trzeba było cofnąć zgodę do czasu uzyskania danych, to zaraz by się znalazł
    ktoś, kto by powiedział.

> [...]
    > cos
    > wiedza (oczywiscie moze to byc zludne - podobno jeden z najlepszych

    Ale wszyscy sie muszą kiedyś uczyć. Ten lekarz, który akurat miał dyżur
    mógł mieć kilka miesięcy stażu.

    > Podobno wszystkie dany były zapisane w karcie pacjenta bo przeciecz jakoś
    > musza
    > wiedzieć co podawacz.

    To na pewno. Ale ta karta zazwyczaj wisi na łóżku, więc samą nazwę leku
    mogliście przeczytać. Natomiast rozpoznanie jest wpisywane w historię
    choroby. Z tego co wiem czasem nie jest to pisane na bieżąco (choć
    powinno).