    From: "patS" <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawa i obowiązki rodzica - pare pytań
    Date: 23 Feb 2007 15:30:41 -0800

    Witam serdecznie,

    Szanowni grupowicze, piszę gdyż mam problem.
    Pozostawałem w związku z pewną kobietą przez 5 lat, po 5 latach
    urodziło nam się dziecko.
    Dzisiaj to dziecko ma już blisko półtora roku i niestety jakis czas
    temu nasz związek się rozpadł.
    Ja ze swojej strony w ramach oczywiście posiadanych możliwości staram
    się jak najczęściej z nim widywać.
    Właściwie każdą sobotę i niedzielę spędzam z dzieckiem, dodatkowo
    jeżeli czas pozwoli to jakiś dzień w tygodniu.
    Resztę czasu dziecko spędza z matką.
    Od strony finansowej staram się jak mogę, jednak z uwagi na własne
    możliwości (wykształcenie, wiek, doświadczenie) moja pensja nie jest
    zbyt okazała i zostaje mi pare set złotych na dziecko (bywa różnie,
    ale zawsze minimum 400 zł).

    To tyle tytułem wprowadzenia. Teraz parę kwesti z którymi mam
    problem ;).

    1. Jak jest z uregulowaniami kwestii "widzenia się" z dzieckiem. W tej
    chwili mieszka ono z matką, chciałbym jednak aby np. weekandy całe
    spędzało ze mną (od pt od 15, do pon rano do 8). W tej chwili matka
    dziecka narzuca mi godziny widywania sobota niedziela od 9 do 18-19
    (różnie). Co więcej narzucane jest to na zasadzie, że mam zabrać
    dziecko od niej (z mieszkania) jeżeli chce się z nim zobaczyć np.
    niezależnie od pogody, więc jak pogoda kiepska a dziecko chore to nici
    z widzenia.
    Tak czy owak dziecko mimo iż ma już lisko półtora roku, a więc
    "teoretycznie" nie ma bezpośredniej potrzeby ciągłego przebywania z
    matką, przebywa z nią wszystkie noce. A argumenty z jakimi się
    spotykam przeciw to: "bo tu mieszka i tu jest zameldowane", "bo karmię
    jeszcze piersią w nocy czasami" - tutaj gwoli wyjaśnienia dziecko je
    już normalnie posiłki w czasie kiedy przebywa ze mną i nie ma z tym
    żadnego problemu.
    Czy można jakoś wyegzekwować widywania się z dzieckiem? Czy są jakieś
    przepisy które regulują na tym punkcie prawa/obowiązki? Jeżeli tak to
    które i gdzie je można znaleźć? Niestety nie znam się na prawie i
    przeszukiwanie niektórych ustaw to dla mnie czarna magia, jednak sens
    konkretnych zapisów mam nadzieję zrozumie.
    Chciałbym osiagnąć etap kiedy dziecko spędza ze mną czas od pt do np.
    poniedziałku - u mnie (mam do tego w pełni warunki).

    2. Jak jest z kwestiami finansowymi. Co faktycznie powinno się wliczać
    w takie koszty miesięcznego utrzymania dziecka. Czy są jakieś przepisy
    które to regulują?

    3. Czy są jakieś miejsca gdzie nieodpłatnie, lub za niską opłatą można
    uzyskać pomoc/opinię w temacie? Jeżeli nie to kogo polecilibyście do
    takich spraw? Finansowo zawsze coś wyskrobię, a chciałbym sprawę mieć
    załatwioną dobrze - napewno nie na własną rękę, bo mam o tym mgliste
    pojęcie.

    Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi - pomoc w temacie.
    Do sprawy jestem nastawiony bardzo pozytywnie. Wszystko chciałbym
    załatwić możliwie polubownie. Niechciałbym jednak aby jakieś kwestie w
    tej sprawie pozostały nie wyregulowane. Więc jeżeli macie linki do
    jakiś ciekawych informacji na podobne tematy byłbym wdzięczny. Matka
    ma dosyć mocną postawę roszczeniową i trochę brakuje jej zdrowego
    rozsądku. Nie będę tutaj przytaczał jej słów, gdyż chcę o niej
    zachować te dobre wspomnienia i nie wzbudzać konfliktu. Zależy mi
    jednak na tym, aby sprawę załatwić, tak aby moje dziecko nie miało
    kiedyś pretensji, że czegoś niedopilnowałem.

    Z góry dzięki,

    pozdrawiam, patS