  • 1. Data: 2007-03-09 16:55:46
    Temat: Prawa autorskie: zdjęcia ze sceny
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Witam!

    Czy zdjęcia robione podczas przedstawienia scenicznego czyli np. teatru
    albo widowiska typu światło-dźwięk są traktowane jako "utwór zależny"?

    --
    Konfederacja Fantastyki Rassun
    http://rassun.art.pl

  • 2. Data: 2007-03-09 22:29:08
    Temat: Re: Prawa autorskie: zdjęcia ze sceny
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.03.2007 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> napisał/a:
    > Czy zdjęcia robione podczas przedstawienia scenicznego czyli np. teatru
    > albo widowiska typu światło-dźwięk są traktowane jako "utwór zależny"?

    Jeśli to co było w danym momencie na scenie jest w aspekcie wizualnym
    utworem to pewnie tak. Pewnie równie często jest to prosta kopia
    warstwy wizualnej (samo zdjęcie nie wnosi wkładu twórczego).

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-03-10 10:08:03
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > Jeśli to co było w danym momencie na scenie jest w aspekcie wizualnym
    > utworem to pewnie tak. Pewnie równie często jest to prosta kopia
    > warstwy wizualnej (samo zdjęcie nie wnosi wkładu twórczego).

    Tak zakłada się jedynie przy reprodukcjach dzieł 2D - zdjęcie rzeźby już
    się uznaje za utwór zależny... Nadal jednak nie wiem, czy np. jak robię
    zdjęcia podczas przedstawienia i chciałbym je sprzedawać, to czy muszę
    się pytać o zgodę twórców (aktorów, reżysera etc.) i ewentualnie dzielić
    się z nimi honorarium.

  • 4. Data: 2007-03-10 21:42:04
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2007 11:08:03 +0100, Robert Osowiecki napisał(a):

> [...]
    > zdjęcia podczas przedstawienia i chciałbym je sprzedawać, to czy muszę
    > się pytać o zgodę twórców (aktorów, reżysera etc.) i ewentualnie dzielić

    Jeśli chcesz sprzedać do prasy itd. to oczywiście nie musisz z nikim na
    ten temat rozmawiać.
    Jeśli chcesz zrobić z tego plakat czy pocztówkę to przed martwieniem się
    PA zastanowiłbym się nt. prawa do wizerunku. Bez zgody tych osób nie
    będziesz mógł nic pokazać za pieniądze.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl <==

  • 5. Data: 2007-03-10 22:53:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd wrote:

    > Jeśli chcesz zrobić z tego plakat czy pocztówkę to przed martwieniem się
    > PA zastanowiłbym się nt. prawa do wizerunku. Bez zgody tych osób nie
    > będziesz mógł nic pokazać za pieniądze.

    Scena zbiorowa.

  • 6. Data: 2007-03-11 09:13:22
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2007 23:53:30 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Scena zbiorowa.

    Jeśli uważasz, że "scena zbiorowa" pozwala Ci np. wyprodukować koszulki
    albo kubki z taką ekipą to jesteś w mylnym błędzie.
    Jest jeszcze art. 23 kc, o którym notorycznie zapominasz.

  • 7. Data: 2007-03-12 10:16:08
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Jeśli uważasz, że "scena zbiorowa" pozwala Ci np. wyprodukować koszulki
    > albo kubki z taką ekipą to jesteś w mylnym błędzie.
    > Jest jeszcze art. 23 kc, o którym notorycznie zapominasz.

    To mnie nie dotyczy jako autora zdjęcia, tylko ewentualnie osobę, która
    będzie go wykorzystywała w sposób, który mógłby naruszyć dobra osobiste...

    Aby nakierować dyskusję na interesujący mnie tor, podam może przykład:
    sytuacja wątpliwa pojawiła się przy wykorzystaniu (za zgodą autora
    zdjęcia, rzecz jasna) fotografii ze spektaklu z użyciem świateł laserowych.

    Według polskiego prawa "każdy przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie
    od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia" podlega ochronie. Więc
    jak: reżyser spektaklu i osoba realizująca światła mają chyba coś do
    powiedzenia, gdyby ktoś np. chciał sprzedawać koszulki z takim laserowym
    motywem? Bez wizerunków osób, żeby już nie mieszać.

    R.

  • 8. Data: 2007-03-12 10:43:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.03.2007 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> napisał/a:
> [...]
    > powiedzenia, gdyby ktoś np. chciał sprzedawać koszulki z takim laserowym
    > motywem? Bez wizerunków osób, żeby już nie mieszać.

    Napisałem już w pierwszej odpowiedzi - MZ tak, o ile to co się będzie
    działo wizualnie na scenie będzie miało charakter utworu. Czy będzie
    miało, to trudno zgadnąć bo nie każda scena ma taki charakter i dlatego co
    konkretniejsza dyskusja nie ma MZ tu sensu. Jeśli chcesz to rozważ skrajne
    przypadki: pierwszy, gdy głównym elementem zarówno dekoracji jak i później
    zdjęcia będzie jakiś nietuzinkowy obraz. Zaczniesz rozpowszechniać z nim
    zdjęcia, na pewno naruszysz PA. Druga skrajność, pusta scena, zero
    dekoracji. Nie naruszasz. I teraz ma całą gradację przypadków pośrednich i
    czy to będzie laser czy nie, trudno to ocenić tak jak trudno odpowiedzieć
    w ciemno na pytanie czy konkretny wycinek czegoś złożonego jest czy nie
    jest twórczy i indywidualny.

    --
    Marcin