    From: "Ninik" <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawa autorskie dotyczące zdjęć.
    Date: Thu, 29 May 2003 16:36:57 +0000 (UTC)

    Witam

    Swoim zwyczajem przeszukiwałem archiwa, ale niestety nie udało mi się
    uzyskać odpowiedniej odpowiedzi na mój problem.

    Zacznę standardowo, jak chyba każdy na tej grupie: Sprawa jest taka ;)

    Jakiś czas temu kupiłem sobie aparat cyfrowy. Wszystko fajnie i teraz mam
    kilka tysięcy zdjęć. Oczywiście jako ich właściciel chciałem mieć
    możliwość wystawienia ich w internecie. I teraz tak:

    1. Czy mogę to zrobić bez jakiejkolwiek zgody kogokolwiek? Chodzi
    oczywiście o zdjęcia osób. Nie zawsze mam możliwość spytania wszytskich
    czy życzą sobie tego, stąd też moje wątpliwości.

    2. Z tego co pamiętam we Włoszech prawo pozwala na to, aby publikować
    zdjęcia w internecie, ale tylko w wypadku pisemnej zgody osób
    przedstawionych na nich. Czy w Polsce jest podobnie?

    3. Chciałbym swobodnie wystawiać fotki, ale oczywiście w razie sprzeciwu
    kogokolwiek zdjąć odpowiednie. Oczywiście na stronie byłby pełny kontakt
    do mnie i ewentualne niezadowolone osoby mogłyby zainterweniować. Czy tak
    mogę czy sam fakt ywstawienia zdjęć już jest naruszeniem tych dóbr
    osobistych? Oczywiście nie chciałbym nikogo urazić, ale czasem może się
    zdarzyć że czyjeś ujęcie mi się podoba, ale tej osobie nie. Nie chcę
    nikogo obrażać i jeśli tylko chce to chętnie zdejmę wskazane zdjęcie, ale
    nie chcę o samym fakcie wystawienia fotek być posądzany o coś brzydkiego i
    anty-wizerunkowego ;)

    4. Bardzo by pasowało mi, aby pod fotkami widniał również taki zapis,
    który normuje co można z nimi, a co nie. Mniej więcej prośba by była tu
    taka, aby fotki można było wykorzystywać dowolnie w celach
    niekomercyjnych, ale też z wskazaniem autora (czyli mnie). W przeciwnym
    wypadku chciałbym prosić o kontakt. Czy trzeba dorzucić groźbę o
    dochodzenie swoich praw autorskich w razie przypisania sobie prawa do
    fotek przez kogoś innego?

    5. Na stronie na pewno musi być kontakt do mnie, ok, niech by był adres
    mail, kontakt GG czy muszę podawać jeszcze pełen adres czy coś podobnego?

    6. Jak sformuować dokładną notatkę pod zdjęciami? Wszelkie prawa
    zastrzeżone? Coś jeszcze? Ogólnie chciałbym zawszeć tam wszystkie te
    infromację, tak aby wszystko było jasne. Które dokładnie paragrafy muszę
    wykorzystać. Nie bardzo rozumię niektórych zapisów a nie chcę coś głupiego
    palnąć.

    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wyjaśnienia dotyczące danego tematu.
    Niestety jeśli chodzi o prawo to jestem laik. Może jednak będe miał szansę
    się jakoś odwdzięczyć.

    --
    Dominik Chmaj _| _ o o |_ ICQ: 101929211
    www.dominik.kei.pl (_| (_) (\/) | (\) | |\ GG: 919564

    Rzeszów - łączmy się: news://news.tpi.pl/free.pl.rzeszow