    From: Michal <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawa autorskie a praca w firmie
    Date: Sat, 01 Mar 2008 10:55:50 +0100

    Witam,

    Jestem zatrudniony w firmie na umowe o prace (na czas nieokreslony) przy
    wykonywaniu wizualizacji architektury. Produktem finalnym sa obrazki
    przedstawiajace przyszle osiedla, biurowce, wnetrza mieszkalne.
    Planuje sie zwolnic i zalozyc wlasna firme o podobnej, aczkolwiek bardziej
    poszerzonej ofercie w stosunku do firmy, w ktorej obecnie pracuje.

    Chcialbym sie od Was dowiedziec na jakiej zasadzie moge "przyznawac sie"
    do grafik, ktore wykonuje u mojego obecnego pracodawcy? Nie ukrywam, ze
    bylaby to znaczna czesc mojego portfolio, bo w firmie pracuje juz ponad 3
    lata i chcialbym je wykorzystac do promowania mojej wlasnej dzialalnosci i
    zdobywania klientow. Dodam, ze nie podpisywalem zadnej umowy
    lojalnosciowej, a umowa o prace zawiera jedynie to co konieczne, czyli
    godziny pracy, miejsce pracy, stanowisko i pensje.

    Czy musze o moim problemie rozmawiac z pracodawca czy moze reguluja to
    jakies przepisy, do ktorych on i ja musimy sie zastosowac?
    Czy kazda taka grafika musi zawierac spis rzeczy, ktore ja w niej zrobilem
    czy moze wystarczy tylko jakas notka w stylu: "Grafike wykonala Firma Z i
    Michal T."
    Czy musi byc informacja, ze grafika zostala wykonana na sprzecie i
    oprogramowaniu Firmy Z?

    Na koniec moze opisze troszke szerzej czym sie zajmuje. Praca nad taka
    wizualizacja sklada sie z kilku etapow, mniej wiecej takich: modelowanie,
    nadawanie materialow, oswietlenie i montaz oraz nieskonczona ilosc
    poprawek od klienta. Nigdy nie bylo sytuacji, ze samodzilnie zajmuje sie
    danym projektem. Czesto robie wiekszosc z powyzszych czynnosci, ale i tak
    zawsze szef (ktory czynnie bierze udzial w pracach) stawia "kropke nad i".
    Oczywiscie sposrod wielu grafik przy ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub
    wiekszy udzial, wybralbym tylko te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem
    wiekszosc rzeczy.

    Pozdrawiam,

    Michal