  • 11. Data: 2006-01-09 23:09:04
    Temat: Re: Prasowka
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    scream [###n...@p...pl.###] napisał:
    > Hm. Z tego co czytałem, to w Anglii opadł już ten entuzjazm i raczej
    > chcieliby teraz wycofać się z sądów jednodniowych. A my skopiujemy
    ten
    > wzorzec, i u nas bedzie to samo za parę lat :)

    Tego typu sądy to w ogóle jest domena systemu anglosaskiego. W USA też
    są stosowane.

  • 12. Data: 2006-01-09 23:22:13
    Od: verbus13 <v...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Tego typu sądy to w ogóle jest domena systemu anglosaskiego. W USA też
    > są stosowane.

    Są też we Francji, lecz to działa zupełnie inaczej, niż się proponuje u
    nas. Tam w takim procesie nie przeprowadza sie radnych dowodów
    bezpośrednich oprócz wyjaśnień oskarżonego. U nas zasada prawdy
    obiektywnej i bezpośredności post. dowodowego uniemożliwia działanie
    takich sądów. Prosty przykład. Staje adwokat i wnosi o przesłuchanie
    świadka X, którego adres ustali w ciągu trzech dni. Sąd oddali ten
    wniosek ? Na pewno nie i po 24 h sądzeniu. Też wstaje oskarżony i mówi,
    leczyłem się psychiatrycznie i "po ptakach".
    A jak będzie z ustalaniem recydywy, czy projekt przewiduje jakiś
    system komputerowy z dostępem do KRK ? Bo jak nie i będzie trzeba
    miesiąc czekać na kartę karną, to w tym trybie żadna sprawa się nie
    odbędzie (chyba ze zmienia prawo materialne).
    Bo tak na prawdę z sędziami orzekającymi w nocy to "pryszcz" bo i teraz
    są na dyżurach, a areszty są stosowane nawet w nocy.

    Pzdr.

  • 13. Data: 2006-01-09 23:23:02
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Ma ktoś może dostęp do pełnego tekstu tego projektu?

    Nie wiem czy to "most up-to-dated" egzemplarz, ale taka wersja była jeszcze kilka
    dni temu na stronach PiS. Dziś jakoś nieumiałem tego odnaleźć więc wklejam w
    całości z mojego HDD:

    "Proponowana regulacja została przygotowana w Instytucie Wymiaru
    Sprawiedliwości przez sędziego Andrzeja Kryże we współpracy z prokuratorem
    Prokuratury Krajowej w stanie spoczynku Ryszardem Puszem.

    Rozdział 54 Kodeksu postępowania karnego przyjmuje brzmienie:

    &#8222;Rozdział 54. Postępowanie przyspieszone (art. 508-517)

    Art. 508. W postępowaniu przyspieszonym stosuje się przepisy o postępowaniu
    zwyczajnym, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

    Art. 509 § 1. W postępowaniu przyspieszonym mogą być rozpoznawane sprawy o
    przestępstwa podlegające rozpoznaniu w trybie uproszczonym, jeżeli sprawca
    został ujęty na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem i doprowadzony przez
    Policję lub inny uprawniony organ do sądu w ciągu 48 godzin od chwili ujęcia.

    § 2. W postępowaniu tym można zaniechać prowadzenia dochodzenia lub
    prowadzić je w niezbędnym zakresie bez wydania postanowienia o jego wszczęciu.

    § 3. Postępowanie przyspieszone toczy się w trybie publicznoskargowym, także o
    przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, jeżeli miały one charakter
    chuligański.

    § 4. Funkcjonariusz Policji lub innego uprawnionego organu przedstawia na piśmie
    zawiadomienie o przestępstwie wraz z wnioskami dowodowymi prokuratorowi,
    który je akceptuje lub zmienia. Zatwierdzone zawiadomienie prokurator wnosi do
    sądu. W razie odmowy zatwierdzenia prokurator podejmuje decyzję co do
    dalszego biegu sprawy.

    § 5. Zawiadomienie o przestępstwie zastępuje akt oskarżenia. Odpis doręcza się
    oskarżonemu.

    § 6. Udział prokuratora w rozprawie jest obowiązkowy.

    § 7. Powództwo cywilne nie jest dopuszczalne.

    § 8. Sąd przystępuje niezwłocznie do rozpoznania sprawy; art. 339 § 1 pkt 1-2 i §
    3-5 oraz art. 353 nie stosuje się.

    § 9. Sąd rozpoznaje sprawę jednoosobowo, sędzia ma prawa i obowiązki
    przewodniczącego.

    § 10. Art. 335 stosuje się odpowiednio, z tym że uzasadnienie wniosku prokurator
    może złożyć ustnie do protokołu posiedzenia; pokrzywdzony ma prawo wziąć
    udział w posiedzeniu jeśli się stawi. Jeżeli sąd uzna, że nie zachodzą podstawy do
    uwzględnienia wniosku, niezwłocznie rozpoznaje sprawę na rozprawie w trybie
    przyspieszonym.

    Art. 510. Każda osoba wezwana w charakterze świadka, biegłego lub specjalisty
    przez Policję lub inny uprawniony organ jest obowiązana stawić się w sądzie we
    wskazanym terminie.

    Art. 511 § 1. Postępowanie przyspieszone stosuje się również w razie
    jednorazowego przerwania rozprawy na czas nie dłuższy niż 7 dni; zarządzając
    przerwę sąd rozstrzyga w kwestii środka zapobiegawczego. Chuligański charakter
    czynu stanowi samoistną podstawę tymczasowego aresztowania.

    § 2. Jeżeli sprawy nie można rozpoznać w terminie wskazanym w § 1, sąd
    rozstrzyga w kwestii środka zapobiegawczego i przekazuje sprawę prokuratorowi,
    zawiadamiając o tym pokrzywdzonego.

    § 3. Jeżeli sąd w toku rozprawy stwierdzi, że sprawa nie podlega rozpoznaniu w
    postępowaniu przyspieszonym, rozpoznaje ją w tym samym składzie w trybie
    uproszczonym, chyba że tryb ten jest niedopuszczalny. W tym wypadku
    rozstrzyga w kwestii środka zapobiegawczego i przekazuje sprawę prokuratorowi,
    zawiadamiając o tym pokrzywdzonego.

    Art. 512. Jeżeli Sąd przewiduje możliwość wymierzenia kary pozbawienia wolności
    bez warunkowego zawieszenia jej wykonania powyżej 3 lat rozstrzyga w kwestii
    środka zapobiegawczego i przekazuje sprawę prokuratorowi.

    Art. 513. W razie skazania na karę pozbawienia wolności bez warunkowego
    zawieszenia jej wykonania, Sąd rozstrzyga w kwestii stosowania środka
    zapobiegawczego. Chuligański charakter czynu stanowi samoistną podstawę
    tymczasowego aresztowania, a ograniczenia określonego w art. 259 § 3 do
    takiego czynu nie stosuje się.

    Art. 514. Termin, o którym mowa w art. 422 § 1, wynosi 3 dni, a w art. 445 § 1-7
    dni.

    Art. 515 § 1. Uzasadnienie wyroku powinno być sporządzone w terminie 3 dni od
    daty złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia; wniosek może być złożony
    ustnie do protokołu rozprawy.

    § 2. Akta sprawy wraz z apelacją przedstawia się niezwłocznie sądowi drugiej
    instancji, który rozpoznaje sprawę najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ich
    otrzymania.

    Art. 516. W postępowaniu toczącym się na podstawie przepisów niniejszego
    rozdziału udział obrońcy jest obowiązkowy; jeżeli oskarżony nie ustanowił obrońcy
    prezes sądu wyznacza mu obrońcę z urzędu.

    Art. 517 § 1. Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny określi w drodze
    rozporządzenia zasady organizacji w sądach dyżurów 24 godzinnych z udziałem
    prokuratora, celem niezwłocznego rozpoznania spraw w postępowaniu
    przyspieszonym.

    § 2. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej,
    określi w drodze rozporządzenia sposób zapewnienia oskarżonemu możliwości
    korzystania z pomocy obrońcy i możliwości jego wyboru w postępowaniu
    przyspieszonym.&#8221;

    W Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia art. 90 przyjmuje brzmienie:

    &#8222;Art. 90 § 1. W postępowaniu przyspieszonym mogą być rozpoznawane sprawy o
    wykroczenia, jeżeli sprawca został ujęty na gorącym uczynku lub bezpośrednio
    potem i doprowadzony do sądu przez Policję lub inny organ, któremu szczególne
    ustawy powierzają zadania w zakresie ochrony porządku lub bezpieczeństwa
    publicznego, w ciągu 48 godzin od chwili ujęcia.

    § 2. Postępowanie przyspieszone stosuje się ponadto, gdy ustawa tak stanowi.

    § 3. Postępowania przyspieszonego nie stosuje się wobec osób podlegających
    orzecznictwu sądów wojskowych (przepis zaproponowany na wypadek nie
    podjęcia decyzji o likwidacji sądów wojskowych).&#8221;

    Rozporządzenie
    Ministra Sprawiedliwości (projekt)

    z dnia ......................................

    w sprawie zapewnienia oskarżonemu korzystania z pomocy obrońcy i możliwości
    jego wyboru w postępowaniu przyspieszonym

    (Dz.U. z dnia .............................................)

    Na podstawie art. 517 § 2 Kodeksu postępowania karnego zarządza się, co
    następuje:

    § 1. Przy sądach rejonowych wprowadza się dyżury adwokatów w celu
    zapewnienia oskarżonym korzystania z pomocy obrońcy w postępowaniu
    przyspieszonym zgodnie z przepisami postępowania karnego.

    § 2. 1. Liczbę adwokatów pełniących dyżur przy sądach rejonowych ustala prezes
    właściwego sądu okręgowego w porozumieniu z okręgową radą adwokacką. Liczba
    adwokatów pełniących dyżury powinna zapewniać oskarżonemu możliwość wyboru
    obrońcy.

    2. Adwokaci pełnią dyżury w czasie urzędowania sądu. Miejsce dyżurów ustala
    prezes właściwego sądu rejonowego w porozumieniu z okręgową radą adwokacką.
    O miejscu dyżurów prezes sądu zawiadamia organy uprawnione do prowadzenia
    postępowania przyspieszonego.

    § 3. Okręgowa rada adwokacka zapewnia wyznaczanie imienne adwokatów do
    pełnienia dyżurów; listę wyznaczonych adwokatów rada adwokacka podaje do
    wiadomości prezesowi sądu okręgowego oraz prezesom właściwych sądów
    rejonowych.

    § 4. 1. Organ doprowadzający udziela oskarżonemu informacji o możliwości
    korzystania z pomocy obrońcy wybranego spośród adwokatów pełniących dyżur
    albo spośród innych adwokatów oraz o tym, że jeśli nie ustanowi obrońcy z
    wyboru zostanie mu wyznaczony obrońca z urzędu.

    2. O udzieleniu informacji, o której mowa w ust. 1, oraz o oświadczeniu
    oskarżonego w przedmiocie ustanowienia obrońcy zamieszcza się wzmiankę w
    zawiadomieniu o przestępstwie.

    § 5. Obrońcy należy zapewnić możliwość przygotowania się do obrony, w
    szczególności porozumiewania się z oskarżonym i zapoznania się z materiałami
    postępowania.

    § 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    Opracowanie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora
    Generalnego określającego zasady organizacji w sądach dyżurów 24 godzinnych z
    udziałem prokuratora celem niezwłocznego rozpoznawania spraw w postępowaniu
    przyspieszonym wymaga konsultacji na szczeblu Departamentu Organizacyjnego
    MS oraz Prokuratora Krajowego."

    Sorry za długość.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 14. Data: 2006-01-10 00:02:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    verbus13 [###v...@w...pl.###] napisał:

> [...]
    mówi,
    > leczyłem się psychiatrycznie i "po ptakach".

    Tyle, że czasem sammemu oskarżonemu może zależeć na szybkim
    załatwieniu sprawy. No i z tymi świadkami, to pewnie zależy od rodzaju
    przestępstwa.

    > A jak będzie z ustalaniem recydywy, czy projekt przewiduje jakiś
    > system komputerowy z dostępem do KRK ?

    Już jest.

  • 15. Data: 2006-01-10 00:02:12
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Już jest.

    w sądach? :)

    KG

  • 16. Data: 2006-01-10 00:09:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    kam [####k...@w...pl#.###] napisał:
    > w sądach? :)

    nie. Policji. Ale skoro już jest, to pozostaje problem techniczny jak
    do rozwiązania. Czy to Policja będzie wysyłać, czy to sądy będą miały
    dostęp. Mogą być tylko niuanse polegajace na opóźnienieu wprowadzenia
    danych.

  • 17. Data: 2006-01-10 05:26:30
    Od: verbus13 <v...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    No i z tymi świadkami, to pewnie zależy od rodzaju
    > przestępstwa.

    We Francji nie wszystkie przestępstwa moga być rozpatrywane w takim
    trybie. Dodam, że wyjaśnień oskarżonego w ogóle się nie protokołuje !

    > Już jest.

    Dostęp do KRK czy rejestru kryminalnego ?

  • 18. Data: 2006-01-10 05:34:42
    Od: verbus13 <v...@w...pl>

    Cytat z dzisiejszej Rzepy:

    "Szybki tryb orzekania ma uniemożliwić wykorzystywanie przez oskarżonych
    i obrońców różnego rodzaju sposobów na odwlekanie rozpoczęcia procesu.
    Nie będzie możliwości grania na zwłokę przez np. nieobecności na
    rozprawach -mówi minister Ziobro."

    Jak uniemożliwi ? Facet ma obrońce z wyboru, który nie przyjedzie na
    rozprawę i co wtedy ?

    "Do tej pory takie postępowania trwały do 8 miesięcy, a w wyjątkowych
    wypadkach nawet 4 lata"

    Ze statystyk sądowych (dostępnych w ministerstwie) wynika, że średnio 2
    miesiące. :-)

    Pzdr.

  • 19. Data: 2006-01-10 09:52:00
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    a najlepsze ze Pan minister twierdzil iz krajowej radzie sadownictwa pomysl
    sie podobal a ta wczoraj z mediow sie o tym fakcie dowiedziala.

    P.

  • 20. Data: 2006-01-10 09:54:33
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ze statystyk sądowych (dostępnych w ministerstwie) wynika, że średnio 2
    > miesiące. :-)

    niedlugo wybory