  • 1. Data: 2011-08-08 20:56:24
    Temat: Postępowanie spadkowe - pytanie
    Od: "ElComandante" <z...@w...pl>

    Witam
    Mój ojczym (nie był ojczymem w sensie prawnym - ożenił się z moją mamą gdy,
    byłem już pełnoletni)
    zmarł kilka lat temu. W testamencie sporządzonym notarialnie zapisał cały
    majątek mamie.
    Sam nie miał dzieci, a jego rodzice i rodzeństwo zmarło przed nim. Żyje
    tylko jeden z braci.
    Mama chce przeprowadzić postępowanie spadkowe. Jak w tym przypadku wygląda
    sprawa zachowku?
    Czy i jeżeli tak, to jaka część majątku należy się dzieciom zmarłych braci
    ojczyma?
    Czy we wniosku do sądu trzeba wskazać (przedstawić akty zgonu) rodzeństwo,
    które zmarło przed ojczymem i ewentualnie ich spadkobierców?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-08-08 21:06:14
    Temat: Re: Postępowanie spadkowe - pytanie
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "ElComandante" <z...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Mój ojczym (nie był ojczymem w sensie prawnym - ożenił się z moją mamą
    > gdy, byłem już pełnoletni)

    A jakie to ma znaczenie?
    Byl mezem matki - wiec byl ojczymem, tak jak brat matki to wujek, a zona
    brata to bratowa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-08-08 21:12:11
    Temat: Re: Post?powanie spadkowe - pytanie
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-08-08 22:56, ElComandante pisze:

    > Mama chce przeprowadzi? post?powanie spadkowe. Jak w tym przypadku wygl?da
    > sprawa zachowku?
    > Czy i je?eli tak, to jaka cz?? maj?tku nale?y si? dzieciom zmar?ych braci
    > ojczyma?
    > Czy we wniosku do s?du trzeba wskaza? (przedstawi? akty zgonu) rodze?stwo,
    > kt?re zmar?o przed ojczymem i ewentualnie ich spadkobierc?w?
    > Pozdrawiam

    Ani rodzeństwu, ani dzieciom rodzeństwa zachowek nie przysługuje.
    Dziedziczy w całości Twoja mama

  • 4. Data: 2011-08-08 21:21:00
    Od: "ElComandante" <z...@w...pl>

    > A jakie to ma znaczenie?
    > Byl mezem matki - wiec byl ojczymem, tak jak brat matki to wujek, a zona
    > brata to bratowa.

    Chyba ma jeśli chodzi o np. dziedziczenie, jeśli nie miał własnych dzieci, a
    ja nie zostałem adoptowany to przy dziedziczeniu ustawowym prawo do spadku
    ma moja mama i rodzice ojczyma.
    To,że był moim tatą nie ulega dyskusji ;)
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-08-08 21:25:16
    Od: "ElComandante" <z...@w...pl>

    > Ani rodzeństwu, ani dzieciom rodzeństwa zachowek nie przysługuje.
    > Dziedziczy w całości Twoja mama
    > --
    Ok. Dzięki. Ale czy we wniosku do sądu trzeba wykaz tych zmarłych braci.
    Jest z tym spory kłopot część zmarła jeszcze przed wojną, a jeden z braci na
    Syberii.
    Nawet nie bardzo wiadomo do jakiego USC zwrócić się o odpis aktu zgonu ;(
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2011-08-08 21:29:07
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Chyba ma jeśli chodzi o np. dziedziczenie, jeśli nie miał własnych dzieci,
    > a ja nie zostałem adoptowany to przy dziedziczeniu ustawowym prawo do
    > spadku

    Ojczym to nazwa relacji powinowactwa. Ma sie nijak do relacji
    przysposobienia.

    Niezaleznie od tego, czy Cie adoptowal, czy nie, ojczym - jako powinowany w
    tej samej linii - jest osoba najblizsza i moze np. odmowic skladanai zeznan
    w Twojej ewentualnej sprawie karnej (a Ty w jego), itp.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2011-08-08 21:47:37
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-08-08 23:25, ElComandante pisze:
    > Ok. Dzi?ki. Ale czy we wniosku do s?du trzeba wykaz tych zmar?ych braci.
    > Jest z tym spory k?opot cz?? zmar?a jeszcze przed wojn?, a jeden z braci na
    > Syberii.
    > Nawet nie bardzo wiadomo do jakiego USC zwr?ci? si? o odpis aktu zgonu ;(
    > pozdrawiam

    Dobre pytanie - zależy od sadu. Bracia(ich spadkobiercy) byliby
    spadkobiercami ustawowymi, wiec moga byc zainteresowani np. obaleniem
    testamentu, Sąd może chcieć ich zawiadamiać. W sumie obawiam się
    kłopotów, w sensie, ze będzie trzeba cuda wykazywać. Cóż, doradzam
    rozpoznanie bojem, napisać o tych okolicznościach, a potem, albo sądowi
    wystarczy zapewnienie spadkowe, albo trzeba będzie dawac ogłoszenie.

  • 8. Data: 2011-08-08 21:52:04
    Od: "ElComandante" <z...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bojem, napisać o tych okolicznościach, a potem, albo sądowi wystarczy
    > zapewnienie spadkowe, albo trzeba będzie dawac ogłoszenie.

    Ok. Dzieki.

  • 9. Data: 2011-08-08 21:57:00
    Od: "ElComandante" <z...@w...pl>

    > Niezaleznie od tego, czy Cie adoptowal, czy nie, ojczym - jako powinowany
    > tej samej linii - jest osoba najblizsza i moze np. odmowic skladanai
    > zeznan w Twojej ewentualnej sprawie karnej (a Ty w jego), itp.

    Ale czy w przypadku dziedziczenia ustawowego jestem w "grupie" uprawnionych
    do zachowku ?
    pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-08-08 22:11:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ale czy w przypadku dziedziczenia ustawowego jestem w "grupie"
    > uprawnionych do zachowku ?

    A to nie :)
    Ale w "sensie prawnym" to byl ojczym jak najbardziej :)

    Pozdrawiam
    SDD