  • 61. Data: 2007-11-01 01:06:44
    Temat: Re: Podłaczenie do sieci WiFi bez zabezpieczeń
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Olgierd wrote:

    > Przepis mówi o nakładaniu podatków. Nie o ich nienakładaniu. Radzie nie
    > wolno takiego obowiązku nakładać, ale może powiedzieć, że jej zdaniem
    > jakieś działanie jest z punktu widzenia ustawy indyferentne.
    > To samo robią urzędy skarbowe - codziennie.

    Przepis mówi też o określaniu przedmiotów opodatkowania. Ustawa określa
    co jest przedmiotem abonamentu, a Rada aspiruje do zmiany tego
    określenia, stwierdzając, że urządzenie, którego głównym przeznaczeniem
    nie jest odbiór programów radiowych i telewizyjnych nie jest
    odbiornikiem w rozumieniu ustawy.

    > No to o co chodzi? Nakłada czy zwalnia? Bo sam sobie przeczysz.

    Stwierdziłem, że konkretnie w sprawie karty TV Rada milczy. Wniosek -
    trzeba płacić, po karta podpada pod ustawową definicję odbiornika.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 62. Data: 2007-11-01 10:13:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, Piotr Kubiak wrote:

> [...]
    > programów radiowych i telewizyjnych nie jest odbiornikiem w rozumieniu

    To samo zrobił kilka lat temu Minister Finansów (z wielkich liter, żeby
    było widać że w ramach urzędowych decyzji), nakazując USom niewszczynanie
    postępowań w sprawie VAT od samochodów.
    Przypomnę: przez lata podatnicy (DG) *rejestrowali* samochody jako
    ciężarowe i na podstawie rejestracji zaliczali je podatkowo do ciężarowek.
    Któryś kontroler w końcu przyjrzał się przepisom i doszedł do wniosku,
    że podstawą "zaliczenia" może być wyłącznie homologacja, a nie wpis do DR.
    Poszło do NSA, US sprawę *wygrał*.
    Groziło awanturą na wielką skalę, bo jakby pozbierać VAT+sankcję
    VAT+odsetki za 5 lat (do przedawnienia) od killkuset tysięcy takich
    co tak robili, to by była rewolucja :>
    No i minister polecił "olać przepis". Tyle.

    Pytaniem nie jest, czy "interpretacja" KRRiTV jest prawidłowa, pytaniem
    jest *kto* i *co* może Radzie zrobić za taką interpretację, tudzież
    czy jeśli ktoś ową interpretację zmieni, to owa zmiana będzie mogła
    działać wstecz?
    Nie bez powodu się rozpisałem o tym VAT od ciężarówek.
    Minister swoje posunięcie uzasadnił "zasadą zaufania obywateli", bo
    poprzednio ileś USów wydało właśnie "interpretacje" że VAT MOŻNA
    odliczać na podstawie wpisu do DR!
    Można powiedzieć, że brak reakcji ustawodawcy oraz organów
    odpowiedzialnych za prawidłowe stosowanie prawa na nieprawidłowe
    postępowanie administracyjne jednostki, która owo prawo jest
    zobowiązana stosować, może (dobra: *może*) stanowić "wytłumaczenie"
    dla tych, co się "zastosują".

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2007-11-01 13:22:05
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 1 listopada 2007 00:39
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f...@n...lechistan.com>):

    > I w ten sposób skasowałeś podatki lokalne, które są odprowadzane do kasy
    > samorządowej ;->

    No uprościłem... potraktowałem kasę państwową ogólnie. Jako organ z
    oddziałami terenowymi.

    > I także ten "abonament" ma specyficzny charakter - jest podatkiem.

    Nie jest. :D

    > Czyli płacisz nie za oglądanie TVP/PR. Tylko podatek za "luksus"
    > posiadania urządzenia do odbioru audycji. Nawet gdybyś miał głowicę TV
    > zablokowaną wyłącznie na np. Polsat - i tak ten płatek byś płacił.
    > Swoją szosą w tych innych krajach nazywa się to opłatą licencyjną za
    > użytkowanie odbiornika.

    No widzisz, to czemu mówisz, że podatek ? :-P

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 64. Data: 2007-11-01 13:57:27
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 01 Nov 2007 11:13:36 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > posunięcie uzasadnił "zasadą zaufania obywateli", bo
    > poprzednio ileś USów wydało właśnie "interpretacje" że VAT MOŻNA

    No i właśnie - identyczna była konkluzja płynąca z postanowienia Sądu
    Najwyższego "w sprawie obowiązku rejestracji stron internetowych", tyle,
    że zgiełk się zrobił nie tam gdzie trzeba.
    A to bardzo dobre postanowienie jest, złotymi zgłoskami powinno się je
    zapisać gdzie trzeba.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 65. Data: 2007-11-01 19:40:11
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > To samo zrobił kilka lat temu Minister Finansów (z wielkich liter, żeby
    > było widać że w ramach urzędowych decyzji), nakazując USom niewszczynanie
    > postępowań w sprawie VAT od samochodów.

    Po pierwsze: sytuacja troszkę inna, bo naczelnik US *ma prawo* decydować
    o niewszczęciu postępowania.

    Po drugie: to polecenie ministra wcale nie musi być wiążące dla
    naczelników US. MZ mogą ministra olać. Nie ulega wątpliwości, że
    prawidłową ścieżką byłaby zmiana prawa.

> [...]
    > jest *kto* i *co* może Radzie zrobić za taką interpretację, tudzież
    > czy jeśli ktoś ową interpretację zmieni, to owa zmiana będzie mogła

    Zgadzam się. Jak już wspomniał poreba, tu chodzi o higienę stosowania
    prawa. Rada zrobiła coś, czego zrobić nie mogła. Tylko że dopóki nikt
    się nie uprze, dopóty nic w tym stanie rzeczy się nie zmieni.
    Przypominam, że raz już Rada uczestniczyła w takiej awanturze. Widać nic
    ich to nie nauczyło.

> [...]
    > Minister swoje posunięcie uzasadnił "zasadą zaufania obywateli", bo
    > poprzednio ileś USów wydało właśnie "interpretacje" że VAT MOŻNA

    Wniosek: w US pracują niekompetentni urzędnicy. Powinni ponieść
    odpowiedzialność za błędne decyzje. No i obywatele troszkę nie kumaci,
    bo nie odróżniają "interpretacji" od interpretacji.

> [...]
    > postępowanie administracyjne jednostki, która owo prawo jest
    > zobowiązana stosować, może (dobra: *może*) stanowić "wytłumaczenie"

    Zgadzam się. Przy czym przy pierwszym obywatelu który zastosuje takie
    tłumaczenie, od razu powinna się zapalać czerwona lampka "trzeba zmienić
    prawo". Można też wprowadzić podstawy prawa w szkołach. Żeby ludzie
    się nauczyli odróżniać "jakieś pliki w internecie" od obowiązującego prawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 66. Data: 2007-11-01 19:41:22
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Tristan wrote:

    > Nie jest. :D

    Jest to "inna danina publiczna". W praktyce nieodróżnialna od podatku.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 67. Data: 2007-11-01 21:35:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tristan wrote:

    > No uprościłem... potraktowałem kasę państwową ogólnie. Jako organ z
    > oddziałami terenowymi.

    Budżet państwa a kasa samorządów to są dwie zupełnie oddzielne sprawy.
    Twoje "potraktowanie" świadczy o braku wiedzy.

    > Nie jest. :D

    Jest. Spełnia wszystkie kryteria bycia podatkiem - jest obowiązkowy,
    wynika z ustawy i nie daje nic w zamian.

    > No widzisz, to czemu mówisz, że podatek ? :-P

    Akcyza jest podatkiem, mimo że mówi się na nią "akcyza".

  • 68. Data: 2007-11-01 22:11:50
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Jest. Spełnia wszystkie kryteria bycia podatkiem - jest obowiązkowy,
    > wynika z ustawy i nie daje nic w zamian.

    Podatek nie może mieć określonego przeznaczenia (tzn. wszystkie podatki
    trafiają do jednego worka, z którego potem się dzieli). Abonament ma
    przeznaczenie - czyli inny worek, z którego w teorii można zabrać tylko
    na konkretny cel. Formalnie więc nie jest to podatek.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 69. Data: 2007-11-02 07:56:06
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 01 Nov 2007 23:11:50 +0100, Piotr Kubiak napisał(a):

> [...]
    > przeznaczenie - czyli inny worek, z którego w teorii można zabrać tylko
    > na konkretny cel. Formalnie więc nie jest to podatek.

    No to już bardzo sam sobie przeczysz ;-)
    Bo albo do abomamętu rtv ma zastosowanie art. 217 konstytutki - bo jest
    podatkiem - albo nie ma, więc krritv może sobie wygłaszać różne elaboraty
    na jego temat.

  • 70. Data: 2007-11-02 08:53:57
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > Bo albo do abomamętu rtv ma zastosowanie art. 217 konstytutki - bo jest
    > podatkiem - albo nie ma, więc krritv może sobie wygłaszać różne elaboraty

    Kiedy to właśnie ten artykuł zrównuje podatek z inną daniną publiczną
    jaką jest abonament. Patrz wyrok TK K 2/03.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak