  • Data: 2010-08-05 12:47:09
    Temat: Podatki
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Też nie jestem zwolennikiem nadmiernego udziału państwa w gospodarce. Ale
    wyobraź sobie hipotetycznie, że podatku nie ma. Rozumiem, że straż pożarna,
    zamiatanie chodników, schroniska dla zwierząt, naprawa dziur w asfalcie,
    ratownictwo morskie, ochrona epidemiologiczna, wojsko itd... ma przestać
    istnieć...? A może mają wystawiać faktury, tylko komu? A może niech będą
    specjalne ubezpieczalnie czy fundusze, na które każdy będzie coś wpłacał?
    Nie wiem, być może by nieco wzrosła efektywność gospodarowania na skutek
    konkurencji. Ale nie miej złudzeń, że życie bez podatku byłoby bardziej
    przejrzyste i system prostszy. W miejsce aparatu państwa powstanie system
    innych mniej czy bardziej przymusowych składek, wkładów, de facto
    parapodatków, bo nie za wszystko zapłacisz biorąć paragon. Zamiast
    państwowego-prywatny skomplikowany system: wierzysz, że byłby wolny od
    wynaturzeń...?