  • 21. Data: 2004-02-14 10:53:52
    Temat: Re: Po jakim czasie od zainstnienia przestepstwa mozna zglosic je policji ?
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "P@wel" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:c0k4mk$irl$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > na pewno w yej pierwszej. ale podales dzielnice, ktore bardzo roznia sie
    > przestepczoscia. to tak jakby porownywac Warszawe np z Sopotem. ale tak
    > moze bez demagogi, jak twoj system ocenilby moje wczesniejsze pytanie?

    Policjanci z drogówki oceniani są na podstawie ilości wniosków do sądu i
    mandatów. A powinni za ilość wypadków na nadzorowanej przez nich trasie.
    Wtedy pisali by elaboraty o nieprawidłowym oznakowaniu i dziurach w
    nawierzchni.
    Komendanci chwalą się ilością złapanych przestępców, ilością zatrzymanych
    praw jazd, mandatów i wniosków.
    A powinni ilością przestępstw i wykroczeń zaistniałych na ich terenie. Im
    mniej tym lepiej.

    Pozdr
    Leszek

  • 22. Data: 2004-02-14 12:00:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@b...fm> napisał w wiadomości

    No właśnie. Ale o wiele łatwiej doprowadzić do sytuacji, gdy mam 100
    włamań i złapać 20~30 sprawców, niż do takiej, gdy mamy 2~3 i złapać
    jeszcze jednego. Przy dużej ilości, to nawet można liczyć na czysty fart,
    że ktoś przez przypadek złapie sprawcę.

  • 23. Data: 2004-02-14 12:06:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > przestepczoscia. to tak jakby porownywac Warszawe np z Sopotem. ale tak
    > moze bez demagogi, jak twoj system ocenilby moje wczesniejsze pytanie?

    Mój system by po prostu zarejestrował ile było rozboji, włamań innych temu
    podobnych rzeczy. Przecież teraz również rozróżnia się statystykę po
    przestępczości przeciwko zdrowi, mieniu, narkomanii, itd. Jak chcesz, to
    mój system możesz dowolnie adaptować. Jego ideą jest to, by oceniać po
    ilości ujawnionych przestępstw, a nie po wykrywalności, która tak naprawdę
    wcale nie promuje tej zwykłej policyjnej roboty.

    A słyszałeś o współczynniku spływu? Ten dopiero promuje brakoróbstwo.
    Jakbyś chciał się czymś zająć z sercem, to zaraz spadniesz na koniec
    stawki.

    > mnie tez wkurzyloby, ze mi szybe wybili, ale tez interesowaloby, czy
    sprawca
    > zostanie zatrzymany i poniesie kare - jesli juz do przestepstwa
    doszlo.nigdy
    > bowiem nie doprowadzisz do sytuacji, by przestepczosc wyeliminowac
    > calkowicie.

    Ale mogę się próbować do tego zbliżyć. Na pewno nie zrobię tego oceniając
    podług wykrywalności, bo ona w naturalny sposób promuje dopuszczenie do
    pewnej umiarkowanej liczby przestępstw, gdyż wówczas choćby przypadkowo za
    darmo dostaniemy kilku sprawców.

  • 24. Data: 2004-02-14 18:07:40
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > ilości ujawnionych przestępstw, a nie po wykrywalności, która tak naprawdę
    > wcale nie promuje tej zwykłej policyjnej roboty.

    szkoda, ze nie odpowiedziales na pytania z mojego postu z 13.02. godz.
    18.48. dodam jeszcze jedno do tam postawionych pytan - mysle, ze wowczas,
    stosujac Twoj system policjanci nagminnie nie przyjmowaliby zawiadomien o
    popelnionych przestepstwach. w ten sposob poprawiajac swoje wyniki pracy.

    pozdrawiam
    P@wel

    ps. wiesz nurtuje mnie jeszce jedno pytanie, na ktore juz nie musisz
    odpowiadac. pisales, ze "Logika kończy się dokładnie tam, gdzie zaczyna
    policja". dlaczego wiec jestes w takiej policji? zaprzeczasz swoim
    wartosciom?bo chyba nie jestes jedynym sprawiedliwym wsrod tej armii?

  • 25. Data: 2004-02-14 19:48:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ mój system możesz dowolnie adaptować. Jego ideą jest to, by oceniać po
    >+ ilości ujawnionych przestępstw, a nie po wykrywalności, która tak naprawdę
    >+ wcale nie promuje tej zwykłej policyjnej roboty.

    Trzeba by tylko wprowadzić osobny organ od przyjmowania zgłoszeń :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 26. Data: 2004-02-15 13:11:50
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

> [...]
    > policja". dlaczego wiec jestes w takiej policji? zaprzeczasz swoim
    > wartosciom?bo chyba nie jestes jedynym sprawiedliwym wsrod tej armii?

    Odpowiem za niego. Jest tam dla rzeczy bezcennej w życiu jaką jest
    bezpieczeństwo socjalne.Jeśli w miarę dobrze wykonuje swoją pracę to nie
    musi srać pod siebie z obawy że od przyszłego miesiąca musi sobie nowej
    pracy szukać. A takiej stresującej sytuacji jest obecnie większość
    pracujących polaków.
    Poza tym praca lekka, nie brudząca;))

    --

    Pozdr
    Leszek

  • 27. Data: 2004-02-15 14:36:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    Po pierwsze uważam, ze w Polsce nadużywana jest forma przyjmowania ustnych
    zawiadomień o przestępstwie. Rozumiem, że jak kogoś w danym momencie
    napadnięto, to ma sens by natychmiast i to ustnie powiadomił Policje, by
    ta podjęła działania mające na celu ujęcie sprawcy lub przynajmniej
    zabezpieczenie śladów. Ale jeśli ktoś zgłasza oszustwo popełnione przed
    pół rokiem, to z punktu widzenia celowości równie dobrze może to skrobnąć
    na papierze. Kodeks postępowania karnego utrzymuje, że przesłuchanie
    zawiadamiającego jest potrzebne, gdy dane zawarte w zawiadomieniu nie są
    wystarczające. Jeśli ktoś mi ukradł telefon komórkowy i nie wiem w jakich
    to nastąpiło okolicznościach, to moim zdaniem równie dobrą formą jest
    napisanie tego na papierze i złożenie na dzienniku podawczym. Dla policji
    znów odpadnie sporo roboty, bo przesłuchania w tym, wypadku i tak nie
    doprowadzą do żadnych cennych odkryć, a sprawa i tak znajdzie się w
    rejestrze. Z kolei, jeśli policjant uzna, że istnieje szansa na wykrycie,
    to zawsze może się skontaktować z daną osobą.

    Trzeba by było tylko zmienić mentalność - głownie prokuratorów - by po
    pisemnym zawiadomieniu obligatoryjnie nie nakazywali w wytycznych
    przesłuchiwać w charakterze świadka zawiadamiającego, nawet jak z samego
    zawiadomienia wynika, że żadnej wiedzy w przedmiocie on nie ma, bo na
    przykład zawiadamiającym jest radca prawny, który w zdarzeniu będącym
    przedmiotem sprawy nie brał udziału i składa zawiadomienie na podstawie
    dokumentów. Taki stan rzeczy funkcjonuje na przykład w przeważającej
    części spraw o charakterze gospodarczym.

    Gdybym miał jakikolwiek wpływ na kształtowanie prawa procesowego, to
    podjął bym starania zmierzające właśnie w kierunku zmiany tego stanu
    rzeczy. Nowy protokół ustnego zawiadomienia o przestępstwie jest tak
    skonstruowany, że z powodzeniem po drobnych modyfikacjach mógł by być
    sporządzany przez samego zawiadamiającego (oczywiście nie jako protokół,
    tylko jako pisemne zawiadomienie). Uważam, że Pit jest bardziej
    skomplikowany, a przecież każdy ma go wypełnić i nikt z tego powodu nie
    krzyczy.

    Upatruję w tym wiele korzyści. Przede wszystkim zawiadomienia byłyby
    przemyślane. W praktyce bardzo często się zdarza, że zawiadamiający w
    stresie coś pominie i przychodzi po godzinie, by dodać. trzeba go bo
    sąsiadka widziała. Gdyby sporządzał to na spokojnie w domu, to takich
    przypadków było by mniej. Należało by jedynie przemyśleć jakieś
    mechanizmy, by taka zmiana nie doprowadziła do swoistej spychoterapii,
    czyli odsyłania spod okienek petentów w sytuacji, gdy potrzebne są
    niezwłocznie czynności procesowe (np. oględziny miejsca zdarzenia), czy to
    w odniesieniu do osób, które nie są w stanie samodzielnie takiego
    dokumentu sporządzić. Ale to i obecnie bywa z tego co słyszę, więc nowy
    system jakoś radykalnie nie powinien tej sytuacji pogorszyć.

    Natomiast w przedmiocie nieprzyjmowania zawiadomień o przestępstwie, o
    czym pisze P@aweł i Gotfryd, to nie wiem jak to jest w innych częściach
    naszego kraju. Ale z mojego doświadczenia wynika, że nie ma siły na
    nieprzyjęcie zawiadomienia, gdy zawiadamiający jest pewien, ze popełniono
    przestępstwo. Jak nie przyjmiesz, to się zażali i tyle. Natomiast często
    po rozmowie rezygnują z zawiadomienia osoby które same nie są przekonane,
    czy doszło do przestępstwa. Często tak jest przy utracie portfeli,
    dokumentów czy komórek, gdy zawiadamiający nie jest w stanie powiedzieć,
    czy go okradziono, czy też dany przedmiot zgubił. Sporo jest przypadków
    rzekomych uszkodzeń mienia, gdy biegniemy do Policji informując o
    pękniętej szybie w sklepie, choć nie da się w żaden sposób ustalić czy
    nawet uprawdopodobnić, czy zdarzenie to ma charakter przestępczy, czy też
    jest wynikiem przypadku (pił kopnięta przez dziecko czy też pijany, który
    się zatoczył). Ba, nierzadko z okoliczności wynika, że właśnie taki
    niekryminalny charakter ma zdarzenie. Zawiadomienia takie najczęściej nie
    są podyktowane przekonaniem zawiadamiającego, że doszło do czynu
    zabronionego, a procedurą ubezpieczyciela lub innego organu. BEL wymagają
    zaświadczenia o zgłoszeniu utraty dowodu osobistego Policji - choć nikt
    nie wie z czego by taki obowiązek miał wynikać - więc zgłaszamy kradzież,
    choć sam zgłaszający w rozmowie twierdzi, że równie dobrze mógł zgubić.
    Operatorzy GSM uzależniają procedurę otrzymania nowej karty taniej lub
    drożej od utraty w wyniku przestępstwa, to każde zgubienie telefonu jest
    utożsamiane z kradzieżą. To samo ubezpieczyciele, którzy zrobili sobie z
    Policji organ likwidacyjny szkody. Po co wysyłać likwidatora i opisywać
    szkodę, jak policja zrobi oględziny. Nawet, jak z góry wiadomo, że
    prawdopodobieństwo, że dany fakt ma charakter przestępczy jest znikome.

    Dowodem podniesionej tezy niech będzie zaobserwowany przeze mnie znaczny
    spadek kradzieży telefonów komórkowych z chwilą, gdy operatorzy odeszli od
    zwyczaju, że utrata telefonu w wyniku przestępstwa powoduje rozwiązanie
    zawartej na czas określony umowy abonenckiej. Przecież powyższy fakt
    raczej wpływa na złodziei nie miał, a uwierzcie, że o ile w skali powiatu
    dziennie ginęły 2-3 telefony, to teraz ginie ich tyle tygodniowo. No
    przynajmniej jeśli chodzi o zgłoszenia, bo trudno mi się odnieść do
    ciemnej liczby niezgłoszonych zdarzeń.

    Nie odpowiedziałem wprost na Twój post P@awle, bowiem na to się nie da
    odpowiedzieć. To zawsze będzie problemem. Nie rozwiązuje togo obecny
    system i nie rozwiąże tego proponowany przeze mnie. Nie da się moim
    zdaniem jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej jest by nie
    doszło do jednego rozboju, czy pięciu kradzieży z włamaniem. Rozbój to
    napad na konwój z pieniędzmi - i wówczas jest on na pewno groźniejszy od
    dowolnie dużej ilości kradzieży z włamaniem. Ale rozbój, to również
    przyparcie przez kolegów z klasy do muru nielata i zabranie mu 10 groszy
    na loda. I tu już można polemizować ilu włamaniom do jubilera będzie to
    zdarzenie równoważne. Zdarzenie zsadzeniu nie jest równe\, nawet w obrębie
    tej samej kwalifikacji prawnej. A przecież rodzajów przestępstw jest
    wiele. Tak więc po prostu Twoje pytanie nie ma większego sensu.

  • 28. Data: 2004-02-15 15:11:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > stosujac Twoj system policjanci nagminnie nie przyjmowaliby zawiadomien
    > popelnionych przestepstwach. w ten sposob poprawiajac swoje wyniki

    Odniosłem się do tego pod postem Gotfryda. Nie dla tego, że zlekceważyłem
    Cię, ale po prostu to się łączy z odpowiedzią na jego post, więc uznałem,
    ze tak będzie lepiej, skoro on z kolei wypowiedział się pod Twoim.

> [...]
    > policja". dlaczego wiec jestes w takiej policji? zaprzeczasz swoim
    > wartosciom?bo chyba nie jestes jedynym sprawiedliwym wsrod tej armii?

    Ja w Policji staram się realizować te wartości, które ja uważam za ważne i
    które nie leżą w sprzeczności z ustawowymi obowiązkami tej "firmy". Z
    czego niektórzy przełożeni są mniej zadowoleni, a niektórzy więcej, co mi
    również poniekąd powiewa. W d... mam całą statystykę i więcej znaczy dla
    mnie "dziękuję" od właściciela roweru, któremu oddam go po odzyskaniu w
    godzinę, niż 10 czerwonych STP-ów wysłanych do statystyki. Nie masz racji,
    ze jestem jedynym, zresztą nie jestem wcale przekonany, że moje podejście
    do sprawy jest akurat właściwe. jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić.
    Po prostu chcąc oceniać policjantów musisz odejść od postrzegania Policji
    jako całości i przejść do postrzegania policji jako zbioru policjantów. A
    w tym zbiorze trafiają się różne jednostki. Znajdziesz wybitne, ale
    znajdziesz i średnie, a nawet bardzo mizerne. Znajdziesz kilku kretynów,
    kilku złodziei. Po prostu takie mamy społeczeństwo i nie ma żadnego
    powodu, by to nie przełożyło się na przekrój kadry organów ścigania. I
    żadna organizacja stanowiąca jakieś tam zbiorowisko osób nie dopracowała
    się samych ideałów. Moim zdaniem najbliżej ze znanych mi jest kościół
    katolicki z księżmi. Ale oni weryfikują kandydata przez 5-6 lat, a i to
    zdarzają się czarne owce. Przy zatrudnieniu w Policji proces weryfikacji
    faktycznie trwa kilka miesięcy (opracowanie kandydata i kurs podstawowy -
    bo później, to musisz po prostu przemoczyć zdrowo, by Cię wyrzucili w
    praktyce).

    A co do logiki takiego, czy innego podejścia do sprawy. To P@wle musiał
    byś zobaczyć od kuchni, jak wygląda łapanie złodziei. Uwierz, że w tym
    wypadku teoria rozmija się mocno z praktyką. Jak Ci ukradną samochód, to
    oczywiście oczekiwał byś, by policja stanęła na głowie i go znalazła, a
    sprawcę zamknęła. I wcale się temu nie dziwię, bo i moje oczekiwania na
    twoim miejscu były by takie same. Ale postaraj się odrzucić emocje i
    spojrzeć na to z punktu widzenia Policji. Otóż z tej strony Twój samochód
    jest jednym z wielu. I nie można rzucić wszystkich sił, by go szukać, bo
    jest wiele innych zdarzeń. W tym samym czasie można starać się rozbić gang
    złodziei samochodów i odzyskać ich 100. Ale w tych 100 niekoniecznie się
    znajdzie Twój. 100 osób będzie zadowolonych i będzie wychwalać policję,
    ale Ty będziesz uważał, że Policja nie zrobiła nic, by Ci pomóc. I w
    dodatku będziesz miał rację.

    Podnoszone przez Ciebie zarzuty, że jestem złym gliną tylko dla tego, ze
    uważam, że do niektórych spraw do początku nie warto się zabierać z sercem
    są właśnie wynikiem tego, że nie znasz najprawdopodobniej tego od kuchni.
    W skali średniego miasta dziennie jest kilka włamań. Zaledwie co 3-4 z
    nich zostanie kiedyś tam wykryte. Przyjeżdżam na miejsce i niejednokrotnie
    z góry wiem, że z oględzin nic nie będzie. To nie jest kwestia lenistwa,
    tylko doświadczenia. Na początku przypinałem się do każdego zdarzenia.
    Teraz wiem, ze to nie ma sensu. Jak sprawca wybije szybę w kiosku,
    zabierze paczkę papierosów z wystawy i ucieknie, to żebyś nie wiem ile
    stron oględzin z tego napisał, to i tak to nic nie da. Nie da, bo na
    zdrowy rozsądek trudno oczekiwać, by działając w ten sposób jakieś Ślady
    pozostawił. Jedynie warto obejrzeć samą szybę, bo czasem się skaleczy i
    wówczas można coś na DNA zabezpieczyć. Poszukiwanie odbitek linii
    papilarnych jest bez sensu, bo wewnątrz nie myszkował, a z tych na
    zewnątrz się łatwo wytłumaczy, choćby twierdząc że stojąc w kolejce
    dotykał szyby. I jeśli nawet kiedyś dowiemy się, że sprawcą jest Iksiński,
    to i tak nawet najbardziej wzorowo przeprowadzone oględziny dowodem tego
    nie będą. Być może uda się mu udowodnić to w inny sposób, ale na pewno nie
    oględzinami. Z tego też powodu czasem warto się zastanowić, zanim się
    kogoś o coś oskarży, zwłaszcza, gdy dane zagadnienie zna się pobieżnie.

  • 29. Data: 2004-02-15 16:24:06
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

    > Odpowiem za niego.

    sadz, ze taki dobry policjant nie potrzebuje adwokata. zreszta - nie musi na
    to odpowiadac

> [...]
    > bezpieczeństwo socjalne.Jeśli w miarę dobrze wykonuje swoją pracę to nie
    > musi srać pod siebie z obawy że od przyszłego miesiąca musi sobie nowej

    byloby to dziwne, gdby tak sadzil. bo albo nie zabieralby glosu, ze cos mu
    sie nie podoba - a jesli juz zabralby, to powinien zabrac to oficjalnie,
    zwrocic sie do swoich kierownikow komendy.rownie dobrze bezpieczenstwo
    socjalne zapewnia prostytucja - a nie wszyscy sie tego podejmuja.bo nie
    robia tego dlatego, gdyz nie pozwalaja im chociazby ich
    przekonania.bezpieczenstwo socjalne zapewnia rowniez handel narkotykami,
    popelnianie przestepstw - ale jak widac nie cale spoleczenstwo w takim
    bezpieczenstwie socjalnym gustuje.

    popzdr

  • 30. Data: 2004-02-15 18:55:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Poza tym praca lekka, nie brudząca;))

    Chyba nie ma większego sensu, bym Cię przekonywał, że jesteś w błędzie.
    Chińczycy mawiają w takich wypadkach, że nawet najbardziej poetycki opis
    wody nie napoi wędrowca na pustyni. Ja bym Ci kazał spędzić jedną noc w
    zimie na nocnym pieszym patrolu, posiedzieć przy -30 stopniach w zasadzce
    albo przespacerować się kilka kilometrów po śniegu przez las na miejsce
    zdarzenia, to ewentualnie może byś nabrał szacunku dla tej pracy i zmienił
    zdanie. Ale i wówczas pewnie byś twierdził, że to złośliwie i za zwyczaj
    siedzi się za biurkiem.

    Przyjmij moje oświadczenie, że codzienna praca odbiega znacznie od obrazu,
    jaki przedstawiono w "07 zgłoś się" lub innych rodzimych i zagranicznych
    produkcjach z tego zakresu. Ja osobiście nie narzekam, bo robię to co
    lubię i wydaje mi się, że to co robię, to w miarę dobrze to robię. Z tego
    co mi wiadomo podobnego zdania są inne osoby, zarówno z kręgu policjantów,
    jak i osób postronnych. Dopuszczam odmienne zdanie w tym zakresie, ale od
    osób które wiedzą co i jak robię, czego o Tobie powiedzieć raczej nie
    można. Dyskusja z Tobą na ten temat nie przedstawia dla mnie większego
    sensu.