  • 21. Data: 2022-09-04 18:52:55
    Temat: Re: Pismaki pieprzone
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    > Nie wiem, dlaczego Straż Graniczna mówi na "ty" do Ukraińców, ale na
    > wschodnich terenach mówienie na "pan" nie jest zbyt popularne. U nas
    > kilku Ukraińców mieszka i też zwróciłem uwagę, że oni do nas mówią na
    > "ty". Mnie to nie przeszkadza i też tak do nich mówię, albo "bezosobowo".

    Ale zwróć uwagę, czy w innych językach jest coś takiego analogicznego
    jak polskie Pan / Pani.
    Może dlatego ?

    A po ukraińsku czy rosyjsku jest zwrot Pan / Pani ?

  • 22. Data: 2022-09-04 23:53:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.09.2022 o 18:52, Monika Głowacka pisze:
    > A po ukraińsku czy rosyjsku jest zwrot Pan / Pani ?

    No właśnie - o ile się orientuję - to nie. Pytanie, czy polska Straż
    Graniczna nie powinna jednak bardziej po polsku, niż ukraińsku z nimi
    rozmawiać. moim zdaniem to robienie sztucznego problemu, bo samym
    Ukraińcom to nie przeszkadza, bo oni w ogóle nie wiedzą, że to jest źle.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2022-09-05 13:34:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 2 Sep 2022 16:43:44 +0200, J.F napisał(a):

    > No wlasnie tam wyglądało to na regułe.
    >
    > Tzn np pociag ma zakamarkow wiele, wiec zawsze cos znajdziesz.
    >
    > Autobus mniej, wiec moze w co drugim :-)

    Dzięki tej bohaterskiej postawie udało się udaremnić wwóz 2 słoików z
    ogórkami i przy okazji wq**wić całą kolejkę do przejścia.

    Ostatnio na Ukrainie byłem w sierpniu 2020 i wjazd do Polski zajął 6.5
    godziny, za co dziękuję naszym dzielnym funkcjonariuszom, bo to mój rekord.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 24. Data: 2022-09-05 13:38:19
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 4 Sep 2022 18:52:55 +0200, Monika Głowacka napisał(a):

    > Ale zwróć uwagę, czy w innych językach jest coś takiego analogicznego
    > jak polskie Pan / Pani.
    > Może dlatego ?
    >
    > A po ukraińsku czy rosyjsku jest zwrot Pan / Pani ?

    Po ukraińsku forma grzecznościowa to "wy".
    Jak mówią po polsku, powinni używać form "pan/pani", ale dres to dres.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 25. Data: 2022-09-05 13:45:21
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 4 Sep 2022 23:53:35 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > No właśnie - o ile się orientuję - to nie.

    Ale istnieją formy grzecznościowe, do których 'ty" się nie zalicza.

    > Pytanie, czy polska Straż
    > Graniczna nie powinna jednak bardziej po polsku, niż ukraińsku z nimi
    > rozmawiać.

    Nie musisz im o tym przypominać, bo SG na ukraińskiej innych języków niż
    polski nie używa.

    > moim zdaniem to robienie sztucznego problemu, bo samym
    > Ukraińcom to nie przeszkadza, bo oni w ogóle nie wiedzą, że to jest źle.

    Osobliwie mieszkańcy zachodniej Ukrainy są zadowoleni, bo mówią po polsku
    albo chociaż rozumieją, więc od razu wiedzą, że mundurowi w Polsce to
    prymitywy i różnych rzeczy można się po nich spodziewać, ale na pewno nie
    kultury osobistej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 26. Data: 2022-09-05 19:23:18
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Ukraińcom to nie przeszkadza, bo oni w ogóle nie wiedzą, że to jest źle.

    Oczywiście... bo wszyscy Ukraińcy to upośledzone prymitywy prosto z
    buszu i w ogóle się nie orientują, jakie formy grzecznościowe
    funkcjonują w sąsiednim państwie.

    Wiesz jakie formy grzecznościowe funkcjonują np. w Anglii?
    A skąd wiesz, buszmenie, skoro nawet nie są naszymi sąsiadami?

    Skąd się bierze ta maniera, że Ukraińców można traktować jak dzieci z
    niedorozwojem, które świata nie znają i "bo oni w ogóle nie wiedzą"?
    Skąd, kurwa, wiesz, że nie wiedzą i że im to nie przeszkadza? Bo
    jakiemuś prymitywowi ze SG żaden Ukrainiec na granicy jeszcze nie
    powiedział, że walenie na "ty" mu przeszkadza?
    Zgadnij dlaczego lekarze, nauczyciele, dojrzali ludzie z doktoratami
    pozwalają mówić do siebie na granicy na "ty" byle szczylowi w mundurze.
    Dasz radę samodzielnie, czy znowu trzeba ci pomóc?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 27. Data: 2022-09-06 22:11:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Sep 2022 19:23:18 +0200, Kviat wrote:

    > Oczywiście... bo wszyscy Ukraińcy to upośledzone prymitywy prosto z
    > buszu i w ogóle się nie orientują, jakie formy grzecznościowe
    > funkcjonują w sąsiednim państwie.

    A jakie formy obowiazuja w Niemczech?
    Czechach, Slowacji ... ukrainskie pewnie znasz, białoruskie, litewskie
    i rosyjskie.

> [...]
    > jakiemuś prymitywowi ze SG żaden Ukrainiec na granicy jeszcze nie
    > powiedział, że walenie na "ty" mu przeszkadza?

    Ale polski to nie jest jakis wiodacy jezyk, wiec niekoniecznie go
    studiuja, szczegolnie ze jezyki dosc podobne ... ale czesc z nich
    rosyjskojezyczna.

    > Zgadnij dlaczego lekarze, nauczyciele, dojrzali ludzie z doktoratami
    > pozwalają mówić do siebie na granicy na "ty" byle szczylowi w mundurze.
    > Dasz radę samodzielnie, czy znowu trzeba ci pomóc?

    pogadaj z amerykanskim immigration, to sie okaze kto jest wazny, a kto
    jest tylko pionkiem. Nawe jesli sir pionkiem :-)

    J.

  • 28. Data: 2022-09-08 11:54:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 6 Sep 2022 22:11:56 +0200, J.F napisał(a):

    > A jakie formy obowiazuja w Niemczech?
    > Czechach, Slowacji ... ukrainskie pewnie znasz, białoruskie, litewskie
    > i rosyjskie.

    Co to ma do rzeczy?
    We wszystkich językach istnieją formy grzecznościowe.

    Nasi dzielni pogranicznicy poliglotami nie są i mówią do Ukraińców po
    polsku. Dlaczego przy okazji nie pozostawiają wątpliwości, ze szczególną
    estymą darzą kulturę osobista dresiarzy, jest zapewne tajemnicą służbową.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 29. Data: 2022-09-08 15:47:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 8 Sep 2022 11:54:18 +0200, Olin wrote:

    > Co to ma do rzeczy?
    > We wszystkich językach istnieją formy grzecznościowe.

    Chodzi o to, czy Kviatek je zna.

    > Nasi dzielni pogranicznicy poliglotami nie są i mówią do Ukraińców po
    > polsku.

    Co czesto daje pozytywne rezultaty.

  • 30. Data: 2022-09-08 20:06:25
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.09.2022 o 15:47, J.F pisze:

    > Chodzi o to, czy Kviatek je zna.

    Dziecko drogie, ja nie mam obowiązku ich znać, bo nie pracuję na
    granicy. Nie chodzi o to, czy ja znam, chodzi o to, czy pogranicznik
    wykonując swoją pracę je zna, a jeżeli nie zna, to jego psim obowiązkiem
    jest je poznać. A przynajmniej w zakresie tej granicy, na której pracuje.
    I kilka innych na zapas, jakby tę granicę przekraczał ktoś niekoniecznie
    z za tej zagranicy. Jedna praca wymaga jednych kompetencji, a inna
    wymaga innych. Z litości nie wspomnę o tym, że warto swoje kompetencje
    poszerzać poprzez szkolenia, dokształcanie, czy też we własnym zakresie.
    Ale jak ktoś chodzi do pracy i jednocześnie jest burakiem, to ma to w dupie.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr