  • 21. Data: 2011-04-20 06:43:38
    Temat: Re: Pierwszeństwo przejazdu
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    SDD pisze:
    > Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

    > No kiedy obowiazywaly szczeble hierarchii - czyli "policjant" -
    > ("karetka") - "światła" - "znaki" - "zasady ogolne".
    > Jak swiatla nei rozstrzygaly, toschodzilo sie nizej w hierarchii.
    > Teraz gdy swiatla nie rozstrzygaja, schodzi sie od razu do przepsiow
    > ogolnych (z zastrzezeniem okreslonego w rozporzadzeniu wyjatku dla pojazdow
    > szynowych).
    >
    > Tam jest mowa cos o 1999 roku, wiec pewnei wtedy ta zmiana.

    Z tego co pamiętam - to jeszcze w pierwszej połowie lat 90-tych
    obowiązywały dwie interpretacje. Co ujawniało się w testach
    egzaminacyjnych, na co zwracano nam uwagę na kursie, na jednym kazano
    zapamiętać, ze interpretujemy w jeden sposób, na drugim w drugi.
    Niestety bałagan w Polskich przepisach jest nadal i to coraz większy....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 22. Data: 2011-04-20 06:54:46
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    > http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?op=modload&n
    ame=News&file=article&sid=254

    > Pierwszeństwo ma A czy B ?

    nie powinni robić takich podstępnych skrzyżowań
    znak drogi z pierwszeństwem powinien zostać zdjęty lub światła

    jako pojazd A widząc drogę z pierwszeństwem na znaku
    a tym bardziej zielone światło napewno przygrzmociłbym w pojazd B
    nie widzę jakie światło ma pojaz B, a priorytety drogi są widoczne na znaku

  • 23. Data: 2011-04-20 06:58:29
    Od: "Kabelek" <k...@g...de>

    > Pierwszeństwo ma A czy B ?

    Pierwszeństwo ma A i to bojętne czy światła działają czy nie.
    Przerobione praktycznie w sądzie w Dresden. Byłem pojazdem A. Miski chciały mi
    wpakować mandat i zabrać na miesiąc prawko za wymuszenie pierwszeństwa i
    spowodowanie wypadku, bo byli świadkami zajścia i nawet przedstawili jako dowód
    nagranie z monitoringu skrzyżowania.
    Pierwszy wyrok: wymusił B. Po odwołaniu drugi wyrok: wymusił B. Zdecydował mały
    szczegół. W uzasadnieniu wyroku było jeszcze, że policja ma zawiadomić
    odpowiedziałnych za oznakowanie by poprawili błąd w oznakowaniu zgonie z
    założeniem jak ruch ma się na tym skrzyżowaniu odbywać.
    Miny misaków były bezcenne.
    Podpowiem, że rysunek jest spieprzony do komentarza lub komentujący nie zna
    przepisów i zasad ustawiania znaków drogowach.
    No chyba że w Polsce isnieją inne zasady ustawiania znaków.
    Teraz, kto zgadnie o jaki szczegół chodzi i dlaczego ?

    Kabelek

  • 24. Data: 2011-04-20 07:35:45
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > a tym bardziej zielone światło napewno przygrzmociłbym w pojazd B
    > nie widzę jakie światło ma pojaz B, a priorytety drogi są widoczne na

    A jako pojazd B widzisz znak A-7 i zielone swiatlo wiec ignorujesz A-7 i
    zwyczajnie skrecasz.w prawo.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 25. Data: 2011-04-20 07:39:25
    Temat: Re: Pierwsze?stwo przejazdu
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 20.04.2011 09:35, SDD pisze:
    > U?ytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > A jako pojazd B widzisz znak A-7 i zielone swiatlo wiec ignorujesz A-7 i
    > zwyczajnie skrecasz.w prawo.

    A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Wiem, że to powszechny pogląd i
    sam go wyznawałem na podstawie nauk w TV :D, ale właśnie sobie
    przejrzałem PoRD i mi to kuźwa nie wynika. Jest napisane, że światła
    mają PIERWSZEŃSTWO przed znakami. A światła nie regulują pierwszeństwa.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 26. Data: 2011-04-20 08:32:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > zapamiętać, ze interpretujemy w jeden sposób, na drugim w drugi.
    > Niestety bałagan w Polskich przepisach jest nadal i to coraz większy....

    Ja kurs robiłem w 2003 i już nie mówiło się o różnych interpretacjach.
    Na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym nie obowiązują znaki, a przepisy
    ogólne (reguła prawej ręki). Czyli pierwszeństwo ma pojazd B. Ale z
    ciekawości przeszukałem teraz PORD i znajduję jedynie:
    "Art. 5.
    3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
    regulującymi pierwszeństwo przejazdu."

    Jest napisane PRZED a nie ZAMIAST :). Tak więc faktycznie, jest
    bałagan. Jeśli po tych samych drogach jeżdżą ludzie, którzy są
    przekonani, że pierwszeństwo ma pojazd A jak i Ci, którzy uważają, że
    pojazd B, to o stłuczkę nietrudno :)...
    A efekt jest taki, że robi się coraz więcej skrzyżowań bezkolizyjnych,
    które nie byłyby konieczne, gdyby przepisy były jasne, a ludzie je
    stosowali, za to spowalniają ruch...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 27. Data: 2011-04-20 08:57:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > przejrzałem PoRD i mi to kuźwa nie wynika. Jest napisane, że światła
    > mają PIERWSZEŃSTWO przed znakami. A światła nie regulują pierwszeństwa.

    Tez to teraz dokladnie przeczytalem i uwazam, ze nei implikuje to istnienia
    hieerarchii.

    Jasno z tego wynika, ze jezeli swiatla mowia co innego niz znaki, to
    sluchamy swiatel. W tym sensie maja pierwszenstwo
    Natomiast to, co robic, gdy swiatla nie rozstrzygaja *nie jest jasno
    powiedziane*.

    Mozesz to zrozumiec, tak jak Ty to rozumiesz, a mozna tez tak, ze:
    swiatla mowia *1*
    znaki mowia *2*
    reguly mowia *3*

    wiec - jako ze znaki i swiatla maja pierwszenstwo przed regulami, patrzymy
    na znaki i swiatla, a jako ze swiatla maja pierwszenstwo, to patrzymy na
    swiatla i koniec. Opuszczamy hierarchie, znow w razie problemow stosujemy
    ustawe (bo stosujemy ja zawsze, bedac na drodze), a ustawa zawiera m.in. owe
    "reguly".

    Nie pierwsza sytuacja w polskim prawie sytuacja, gdy przepisy sa do dupy i
    trzeba sie powolywac na pismiennictwo i orzecznictwo.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 28. Data: 2011-04-20 09:16:20
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Znalazlem:

    kiedys (przed 1997 rokiem) bylo tak:

    Art. 5. 1. Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do norm wynikających
    z przepisów niniejszej ustawy, do określonych w przepisach szczegółowych
    znaków i sygnałów umieszczonych na drodze oraz do poleceń i sygnałów
    dawanych przez osoby kierujące ruchem drogowym lub uprawnione do jego
    kontroli. Znaki i sygnały drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy i
    informacje.
    2. Inwalida posiadający uprawnienie do kierowania wózkiem inwalidzkim lub
    pojazdem samochodowym może nie stosować się do niektórych znaków drogowych,
    dotyczących zakazu wjazdu lub postoju, w zakresie i na warunkach ustalonych
    w przepisach szczegółowych. Przepis ten stosuje się również do kierowców
    przewożących inwalidów mających trudności w poruszaniu się.
    3. Jeżeli z norm, znaków, sygnałów i poleceń, o których mowa w ust. 1,
    wynika różny sposób zachowania się, uczestnik ruchu jest obowiązany stosować
    się do nich w następującej kolejności:
    1) do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli,
    2) do sygnałów świetlnych,
    3) do znaków drogowych,
    4) do norm zawartych w przepisach.

    Bylo uregulowane, ze hierarchia jest zarowno bottom-up jak i up-bottom

    A teraz mamy tak:

    Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące
    ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków
    drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób
    zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do
    jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami
    drogowymi.
    3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi
    pierwszeństwo przejazdu.

    Pozostalo tylko bottom-up

    Pozdrawiam
    SDD

  • 29. Data: 2011-04-20 09:17:40
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "zly" <b...@N...fm> napisał w wiadomości

    > Mógłbyś podać w którym miejscu PORD to jest? Bo przyznam, że pierwsze
    > słyszę.

    Art. 5

    Brzmienie dawne i dzisiejsze podalem w odpowiedzi bezposrednio na post
    tworcy watku.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 30. Data: 2011-04-20 09:20:03
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > przejrzałem PoRD i mi to kuźwa nie wynika. Jest napisane, że światła
    > mają PIERWSZEŃSTWO przed znakami. A światła nie regulują pierwszeństwa.

    W dawniejszej (sprzed 1997 roku)tresci art 5 wynikala *wprost* hierarchia z
    gory na dol.
    Potem ten fragment zniknal, a to jest wazny argumet przemawiajacy za tym, ze
    jej juz nie ma i w przypadku nierozstrzygnietym schodzimy wprost do
    przepisow ogolnych ustawy.

    Pozdrawiam
    SDD