  • 1. Data: 2010-12-10 13:02:31
    Temat: Odsprzedaż OEM a prawo- Rzepa
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Odnośnie nie tak dawnej dyskusji o legalności
    odsprzedaży OEM:

    http://www.rp.pl/artykul/4,576551.html

    W skrócie: w Rzepie doszli do wniosku, że sprzedając
    soft OEM bez sprzętu nie naruszamy umowy.

    "Przedstawiony pogląd opiera się wprost na wyroku
    niemieckiego SN, który z kolei zastosował przepisy
    takie same jak obowiązujące w Polsce. Dlatego ten
    pogląd jest do obrony także w świetle prawa polskiego."

    Bardzo podoba mi się też podsumowanie:

    "Nie sposób wobec tego oprzeć się wrażeniu, że potencjał
    ekonomiczny Microsoftu pozwala na intensywne oddziaływanie
    na praktykę stosowania prawa - ,,prawo w działaniu".
    Nawet jeśli wersja OEM może być sprzedawana bez komputera,
    na którym została zainstalowana, to udało się wykreować
    zupełnie inne przekonanie."

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 2. Data: 2010-12-10 13:27:40
    Temat: Re: Odsprzedaż OEM a prawo- Rzepa
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2010-12-10 14:02, Dominik & Co pisze:
    > Odnośnie nie tak dawnej dyskusji o legalności
    > odsprzedaży OEM:
    [..]

    Dyć mówię o tym od wielu lat :)

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 3. Data: 2010-12-10 14:14:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/10/2010 7:02 AM, Dominik & Co wrote:
> [...]
    > Nawet jeśli wersja OEM może być sprzedawana bez komputera,
    > na którym została zainstalowana, to udało się wykreować

    no to juz sie zabieram za przerzucenie sobie IOS Cisco na nowy router.
    a moge sprzedac firmware z nagrywarki? albo BIOS z płyty?
    ten artykuł to straszny bełkot.
    zreszta microsoftowi to zwisa. w efekcie tanszego OEM nie kupisz i tyle.

  • 4. Data: 2010-12-10 14:24:43
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2010-12-10 15:14, witek pisze:
    [..]
    > zreszta microsoftowi to zwisa. w efekcie tanszego OEM nie kupisz i tyle.

    Nie rozśmieszaj ludzi.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 5. Data: 2010-12-10 15:18:28
    Temat: Re: Odp: Odsprzedaż OEM a prawo- Rzepa
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 10 Dec 2010 14:35:22 +0000, m4rkiz napisał(a):

    > nie wiem czy wiesz ze wg. oficjalnej wykladni microsoftu kowalski wogole
    > oema windowsa 7 sobie kupic nie moze bo system builderem nie moze byc
    > osoba prywatna
    >
    > http://www.dobreprogramy.pl/Windows-OEM-nie-dla-zwyk
    lych-
    uzytkownikow,Aktualnosc,15352.html

    Tu nie chodzi tylko o Kowalskiego. Nawet HP nie może sobie zainstalować
    OEM-a na komputerze, którego ma sam używać. Może wyłącznie na komputerach
    sprzedawanych. Wiem, wiem, trochę przesadziłem... HP nie korzysta z tzw.
    "OEM małego producenta", a na co pozwala umowa jaką ma HP z MS to my
    maluczcy nigdy się nie dowiemy.

  • 6. Data: 2010-12-10 15:49:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/10/2010 8:24 AM, Arek wrote:
    > W dniu 2010-12-10 15:14, witek pisze:
    > [..]
    >
    > Nie rozśmieszaj ludzi.
    >
    > Arek

    a czemu tak ładnie wyciąłeś resztę?
    nie pasuje ci do teorii?

  • 7. Data: 2010-12-11 16:49:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2010, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > no to juz sie zabieram za przerzucenie sobie IOS Cisco na nowy router.

    Czy ta zgryźliwa wersja komentarza wskazuje na jakąś nielogiczność
    takiego postępowania? Tak zupełnie abstrahując od sprawy "słuszności
    prawnej" takiego postępowania w takim czy innym systemie prawnym.
    Oczywiście, zakładając iż umowa z Cisco to jest "OEM" w klasycznej
    postaci :D
    Zastrzeżenie o tyle istotne, że licencja przecież może byc na ileś
    tam MB RAM albo MIPSów procesora. I *TAKĄ* zgodność (w odróżnieniu
    od "klasycznego OEM") z umową może być (na nowym sprzęcie) trochę
    trudno zapewnić.

    > a moge sprzedac firmware z nagrywarki? albo BIOS z płyty?

    O ile pamiętam, do ktoregoś komputera taka właśnie wersja legalności
    "kostkowej" była stosowana - proszę wybaczyć jeśli pomylę i nie był
    to AmigaOS, ale właśnie dowód posiadania wersji legalnej, w najbardziej
    "twardej" postaci, czyli oryginalnego scalaka ROM, uznawany był
    w mateczniku pomysłów ograniczeń wszelakich (czyli USA) za wystarczający.
    Rzecz jasna chodzi o uruchomienie emulatora.

    > zreszta microsoftowi to zwisa. w efekcie tanszego OEM nie kupisz i tyle.

    Trudno.
    Ale... myślałem, że OEM od BOX różni się m.in. zakresem wsparcia,
    z angielska zwanego "supportem".

    Opis stanu prawnego o którym mowa wyżej niczym nie różni się od stanu
    *faktycznego* powszechnego na dziś m.in. u rzeczonego MS$: użyszkodnik
    OEM ma ograniczony support (tylko patche i być może wybrane oprogramowanie
    "dodatkowe", bez konsultacji itede) i traci ten support po przegraniu
    systemu na inny komputer - od problemów z instalacją do braku prawa
    do patchy włącznie.
    I wcale nie jestem przekonany, że ta drobna różnica nie może spowodować,
    że *jednak* tańszy OEM będzie dostępny :|
    Sam używam w firmie BOXa - właśnie z tego powodu, nie stać mnie na
    użeranie się z dostępem do jakiegoś patcha tylko z tego powodu, że
    MS$ uznałby że OEMowi przeniesionemu na inny komp się "nie należy".
    Doświadczenie zaś wskazuje, że OS żyje u mnie dłużej niż komp.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-12-11 21:29:44
    Temat: ot
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

> [...]
    > MS$ uznałby że OEMowi przeniesionemu na inny komp się "nie należy".
    > Doświadczenie zaś wskazuje, że OS żyje u mnie dłużej niż komp.

    tyle ze 1 box to 2 oemki z hakiem:)
    nie wierze ze twoj box przezyje wiecej niz 2 komputery:)
    tzn przezyje ale nie bedzie uzyteczny:)

    natomiast bedac sztywno zgodnie z umowa oem to kazda zmiana elementu
    głównego komputera (najlepszy przyklad plyta glowna) to wg ms inny komputer
    i licencja oem wygasa. wyjatek to jesli plyta padnie ci na gwarancji. to
    uslyszalem od ms.

    reasumujac: ms swiadomie pozwala na lamanie swoich umow, cos jak trzymanie
    wszystkich w szachu:)

  • 9. Data: 2010-12-13 09:10:46
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 10-12-2010 14:27, Arek rzecze:

    > Dyć mówię o tym od wielu lat :)

    Przecie napisałem "odnośnie dyskusji" :-)

    Jak widać, nawet do pismaków
    powoli zaczyna to docierać ;-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 10. Data: 2010-12-15 00:16:14
    Temat: Re: ot
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010, Michał Gut wrote:

    > tyle ze 1 box to 2 oemki z hakiem:)
    > nie wierze ze twoj box przezyje wiecej niz 2 komputery:)

    Prawdą jest, że w związku np. z dostarczeniem wraz z Windows 7
    prawa do używania gotowego egzemplarza XP na wirtualu psuje
    ekonomiczny sens posunięcia ;)
    Nie zaprzeczam. Tyle, że nie jestem "związany", a jak znam
    prawa Murphyego, to *akurat* wtedy zmieniałbym 3 razy :>

    > reasumujac: ms swiadomie pozwala na lamanie swoich umow

    Tak, to składowa trzymania monopolu.
    Taka cywilnoprawna odmiana "złego prawa" (ustanawia się przepis
    powszechnie łamany, po to żeby móc "przywalić" niewygodnym)

    pzdr, Gotfryd