    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: manufaktura
    Date: Sun, 15 Nov 2009 23:50:47 +0100

    Użytkownik "Nitria" <n...@g...com[usunto]> napisał w wiadomości
    news:4b00644e@news.home.net.pl...

    > mam małe pytanko, chce założyć mała manufakturę - produkcje przetworów, i
    > nigdzie nie mogę się doszukać co i jak. Ogólnie schemat jest taki kupuje
    > półprodukty i sprzedaję gotowy produkt. Jakie wymogi muszę spełnić.
    > Chce tylko zaznaczyć nie jestem rolnikiem, chodzi mi o rzeczy typu
    > marynowane grzybki, kandyzowana dynię itp. żadne wędliny sery itp. i co
    > ja się już dowiedziałam jest ważne: nie mam własnego ogródka z którego
    > pochodziłyby warzywa.

    Po pierwsze trzeba zarejestrować fakt prowadzenia działalności
    gospodarczej. Razem z tym będzie rejestracja w REGON i ZUS. Potem musisz
    równolegle postarać się o uprawnienia dla siebie (i ewentualnych
    pracowników) oraz odpowiedni lokal. Co do osób, to muszą mieć ważne badania
    lekarskie (lekarz medycyny pracy) oraz tzw. minimum sanitarne (kurs robiony
    przez SANEPID). Od tego ostatniego są pewne wyjątki związane z ukończeniem
    odpowiednich szkół. Co do pomieszczeń, to nie ma sensu, bym tu wypisywał
    wszystkie wymogi. Udaj się do właściwej terenowo stacji SANEPID-u, bo i tak
    oni to będą odbierać. Mają stosowne wytyczne.

    Jak już Ci się przez to uda przebrnąć, to będziesz mógł zacząć produkcję.
    Tu problemem może być pochodzenie grzybów. Zapomnij o produkcji żywności z
    grzybów zbieranych w lesie, chyba że masz uprawnienia albo zatrudnisz osobę
    tzw, grzyboznawcy. Znam z opowiadań sytuację, gdy pracownik SANEPID-u
    wyszkolony w rozpoznawnaiu grzybów poszedł do restauracji prywatnie z mężem
    na obiad i bodaj w jakimś sosie zobaczył trującego grzyba na swoim
    talerzu. Afera z tego była okrutna i ostatecznie osoba, która zakupiła te
    grzyby od zbieracza dostała wyrok w zawiasach oraz zakaz pracy przy
    żywności przez kilka lat.

    Co do oznaczeń żywności, to wystarczy w sklepie pooglądać słoiki. Dokładne
    wytyczne są zawarte bodaj w ustawie o bezpieczeństwie żywności albo w
    którymś rozporządzeniu. Ma być nazwa, producent i termin przydatności do
    spożycia - to tak z głowy. W razie wątpliwości pytałbym w Inspekcji
    Handlowej, bo oni to kontrolują, więc muszą wiedzieć dokładnie.