  • Data: 2008-04-28 18:38:56
    Temat: Odp: ZUS / dziedziczenie dlugow i nie tylko
    Od: "R." <r...@s...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tak wlasnie. Nie bylam w stanie udowodnic zadnych okresow skladkowych i
    > nieskladkowych - nie pozostaly po ojcu zadne dokumenty. W zwiazku z tym
    > zapytalam w ZUSie czy moge ubiegac sie o rente - uzyskalam odpowiedz, ze w
    > takim razie to oni przeprowadzaja dochodzenie czy byly okresy
    > skladkowe/nieskladkowe czy nie. (pytalam sie - czy rzeczywiscie tak jest?)
    > W przeciwnym razie nie skladalabym podania.

    w ZUS sa odpowiednie komorki ktore zajmuja sie postepowaniem egzekucyjnym a
    potwierdzaniem okresow składkowych i nieskładkowych. Do konca roku 1998
    kazdy kto prowadzil dzialalnosc rozliczal sie na deklaracjach
    bezimniennych - płacił za pracownikow (konto pracowncze) i za siebie (konto
    osobiste) Po 01.01.1999 roku po wejsciu w zycie weszła w zycie ustawa o sus,
    cała ta biurokracja weszła do zus (prokom i "piekne" formularze, płatnik) i
    zostało to podzielone na fundusz ubezpieczen społecznych (51- fus)
    ubezpieczenie zdrowotne (52), fundusz pracy (53). Zmarły ma zaległosci za
    okres 1997 do 2003 czyli za obowiazywania starej i nowej ustawy. ZUS nie
    potwierdzil okresow - ciekawe dlaczego ?
    Pytanie czy sie one przedawniły w kontekscie tego ze chca za te zaległosci
    scigac spadkobiercow. Tutaj przepisy sa tak namotane ze gazety, ktore był
    nie czytał, stanowisko sadow sa dosyc rozbiezne. Czy okres to 5 czy 10 lat .
    Wiadomo ze przedawnienie przerywa układ ratalny (zawieszenie biegu
    przedawnienia) odroczenie terminu płatnosci składki badz wszczecie
    pistepowania egzekucyjnego. Przepisy sa namotane - jednak jesli chodzi o fus
    jak i fp to nie widze podstaw do przedawnienia pod warunkiem ze doszło do
    przerwania biegu przedawnienia. Notomiast mam watpliwosci co do składki
    zdrowotnej (52) tutaj przepisy weszły pozniej i generalnie zus składki za
    okres do maja 1999 roku nie zada zwrotu.

    > Tak, ale:
    > 1. Moim zdaniem renta i spadek to dwie zupelnie inne rzeczy. Moglabym nie
    > przyjac spadku a o rente sie ubiegac.

    racja - tylko pytanie - staralas sie o rente i ZUs namierzyl spadkobierce ?
    czy było inaczej

    > 2. Nie wiedzialam o istniejacym dlugu - nie wiedzialam nawet, ze prowadzil
    > jakas dzialalnosc gospodarcza - bo bym dolaczyla to do podania o rente.
    > Tak
    > czy inaczej chyba to jasno wskazuje ze bylam w bledzie co do stanu
    > faktycznego.

    to musisz udowodnic przed sadem - vide kc
    R.