eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWrszawska Kolej Dojazdowa w sktócie WKD. Wezwanie do zapłaty. › Odp: Wrszawska Kolej Dojazdowa w sktócie WKD. Wezwanie do zapłaty.
    From: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Wrszawska Kolej Dojazdowa w sktócie WKD. Wezwanie do zapłaty.
    Date: Wed, 25 Jun 2003 14:15:43 +0200
    Sender: n...@p...onet.pl@pc165.rzeszow.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik poilkj <p...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bdbtj2$e6o$...@a...dialog.net.pl...

    > Użytkownik "El_Punky" <h...@w...pl> napisał w wiadomości

    > po roku, jeśli w tym czasie przyjdzie wezwanie to po dwóch. Każde twoje
    > pismo w tej sprawie przerywa bieg przedawnienia.

    Roczny termin przedawnienia roszczenia z tytułu przewozu osób wynika z
    Art. 778 kc. "Roszczenia z umowy przewozu osób przedawniają się z upływem
    roku od dnia wykonania przewozu, a gdy przewóz nie został wykonany - od
    dnia, kiedy miał być wykonany."
    Nie wiem natomiast dlaczego kolega POILKJ pisze o dwuletnim terminie
    przedawnienia jeśli przewoźnik wyśle wezwanie do zapłaty???

    Co do przerywania biegu przedawniania to art. 123. kc.§ 1."Bieg
    przedawnienia przerywa się:
    1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed
    sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;
    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie
    przysługuje."

    Tak więc to bzdury, że " każde pismo" skierowane w tej sprawie przerywa bieg
    przedawnienia!
    W podaniu do PKP należy jednak nie zgadzać się z karą i wnosić o jej
    umorzenie-czyli pisać tak żeby to pismo nie zostało odebrane jako uznanie
    roszczenia i przyznanie, że jest zasadne.

    > na
    > wizytą

    PKP ma mnóstwo takich spraw. Pozwy pisze sie na formularzach w postępowaniu
    uproszczonym-opłata sądową minimalna 15zł-więc to koszty bardzo małe i
    opłaca się dawać sprawę do sądu zwłaszcza że to idzie prawie taśmowo. Po
    wydaniu przez Sąd nakazu zapłaty w post. nakazowym lub upominawczym
    dostaniesz termin 14 do dobrowolnej zapłaty lub wniesienia zarzutów
    sprzeciwu ) od nakazu. Jeśli nie zapłacisz i nie wniesiesz środka
    odwoławczego-nakaz się uprawomocni, a zaopatrzony klauzulą wykonalności
    będzie ważny przez 10 lat. I przez ten czas roszczenia nim zasądzone nie
    przedawnią się. Jeśli już będzie nakaz-to zasądzoną należność główną: 113zł
    + odsetki+15zł opłaty sądowej+ koszty adwokackie min. (65zł). Przy
    egzekucji-dodatkowo koszty egzekucyjne. Jak pracujesz, masz zwrot z tyt.
    podatku, rachunek bankowy-ściągnąć to łatwo.

    Jeśli chcesz pisać podanie do PKP i przyznać że roszczenie jest zasadne-to
    wykaż że nie masz dochodów i majątku nieruchomego ani ruchomego.z którego
    można będzie dochodzić zapłaty a więc ewentualna egzekucja będzie
    bezskuteczna.
    Jak PKP to potraktuje-trudno przewidzieć.
    Radzę poczekać na wezwanie-bo muszą cię wezwać do dobrowlnej zapłaty przed
    skierowaniem sprawy do sądu i wtedy pisać podanie...albo zapłacić, bo będzie
    najtaniej.

    -pozdrawiam Renata